Rabu, Oktober 28, 2009

10 Kebaikan Aktiviti Blogging (Bahagian 9)

 Blogging Boleh Mengangkat Blogger Yang Jatuh:-)

Ada masanya mungkin kita berasa 'jatuh' dalam hidup. Kenangan dan kejayaan yang indah pada masa lalu boleh membantu ketika ini. Kita boleh membaca artikel-artikel lepas di blog kita yang mungkin boleh dikaitkan dengan kejayaan dan kenangan indah. Mungkin juga, ada artikel terbaik yang pernah kita tulis, sekurang-kurangnya kita tahu kita pernah melakukan yang terbaik juga kita pernah berada di atas.

Sudah selalu dikatakan bahawa 'hidup umpama roda, ada masa kita di atas dan ada masa kita di bawah'. Begitulah kehidupan; bukankah bumi ini bulat, sudah tentu ada masanya kita berada di atas dan ada masanya pula kita berada di bawah. Apa yang pasti, selagi graviti mahu menarik kita ,kita tidak akan terjatuh sekalipun kita mungkin berada di bawah;-) (hehe..)

Selagi kita bernama manusia, selagi itu kita akan melalui keadaan yang bertukar-tukar; ada masa gembira, ada masa sedih; ada masa senang, ada masa susah; ada masa indah, ada masa gundah (..gulana:-)..) dan lain sebagainya.

Ada masanya mungkin kita mengalami 'kejatuhan' dalam hidup. Kejatuhan dalam hidup boleh berlaku dalam pelbagai keadaan; kejatuhan kewangan, kejatuhan iman, kejatuhan motivasi, kejatuhan kasih sayang, kejatuhan estim diri, dan berbagai-bagai kejatuhan lagi. Kenangan dan kejayaan yang indah pada masa lalu boleh membantu ketika ini. Kita boleh membaca artikel-artikel lepas di blog kita yang mungkin boleh dikaitkan dengan kejayaan dan kenangan indah. Mungkin juga, ada artikel terbaik yang pernah kita tulis. Sekurang-kurangnya kita tahu kita pernah melakukan yang terbaik.

Dalam bahagian terdahulu post ini, saya ada menulis tentang 'menulis masalah yang kita alami dalam blog'. Mungkin juga, kita boleh membaca post luahan masalah kita yang lalu, ketika kita mengalami kejatuhan. Imbas kembali, bagaimana masalah itu berlalu dan selesai. Renung kembali bagaimana kita menghadapinya. Jika kita telah melaluinya dengan bijak, Insya-Allah, ia boleh memberi kita semangat untuk melalui masa jatuh kini. Jika yang kita renung kembali itu menunjukkan kepada kita betapa ruginya kita kerana bertindak tidak bijak, maka ia boleh menjadi peringatan kepada kita.

Alangkan Rasulullah (SAW) juga mengalami 'kejatuhan' dalam kehidupan Baginda, dan kita perhatikan bagaimana Allah (SWT) memujuk Baginda dengan membawa Baginda merenung masa yang lalu dan menggesa Baginda membandingkan dua keadaan; yang lalu dan yang kini. Pada waktu sedang mengalami kejatuhan dalam hidup, saya suka memujuk diri dengan Surah Ar-Rahman, Surah Ad-Dhuha, Surah Al-Insyirah dan Surah Al-Kautsar. Renungkan Firman Allah dalam surah-surah tersebut dan perhatikan bagaimana Allah memujuk Rasulullah (SAW) ketika Baginda sedang jatuh..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan