15/10/2009

"Hari Ini Tidak Rajin Kerja, Esok Mahu Rajin Cari Kerja"

"Hari Ini Tidak Rajin Kerja,
Esok Mahu Rajin Cari Kerja"


Pagi tadi, ibu saya meminta saya menghantarkan handphone beliau ke kedai. Saya pun menghantarkan handphone beliau ke kedai seperti yang dimintanya. Di kuanter di kedai itu, saya nampak sebuah kata-kata hikmat yang ditulis pada kertas bersaiz A4, yang berbunyi:

"Hari Ini Tidak Rajin Kerja, Esok Mahu Rajin Cari Kerja"

Tidak susah untuk memahami kata-kata tersebut dan saya sukakan ia. Bagi saya, itu 'amaran' daripada taukey kedai tersebut kepada para pekerja beliau. (Saya tahu siapa di sebalik kedai kecil ini; kedai kecil yang memiliki lima orang pekerja di dalamnya). Walaupun ia adalah amaran, tapi ia ditulis dalam bahasa yang menarik dan tidak kasar. Malah ia memberi inspirasi kepada saya, sehingga saya menulis post ini dan mengkemudiankan post yang sepatutnya untuk hari ini.

Anda sudah baca "Anekdot 3 Pasang Songkok" yang saya post semalam? Jika belum anda patut membacanya selepas ini. Saya memiliki beberapa pasang songkok sekarang, songkok manapun yang saya pakai, kata-kata hikmat di atas tetap mesti saya pegang. Untuk post ini, saya memakai 'songkok' seorang Usahawan Online.

Saya baru bermula sebagai seorang usahawan online sejak dua bulan lepas. Sejak tahun 2007 saya belajar, mengkaji dan mengumpul panduan serta maklumat berkaitan keusahawanan online. Baru pertengahan tahun ini saya menetapkan untuk mula menceburi bidang keusahawanan online. ini Saya memilih untuk bermula di bidang 'lelongan online' dan platform yang saya pilih ialah lelong.com.my dan eBay.

Secara rasminya, karier keusahawan online saya bermula dua bulan yang lalu, ketika saya menyertai 'bimbingan peribadi' dari seorang usahawan lelong iaitu Saudara Yuzafi. Saya masih dalam tahap berlatih dan belajar. Hari ini saya ingin berkongsi sedikit tentang perkembangan terkini perjalanan permulaan keusahawanan online saya, dan ia berkaitan dengan tajuk post ini.

Antara usaha terawal yang saya lakukan ialah mencari cara untuk membuat duit di lelongan online dengan tanpa modal atau dengan modal yang minima. Sambil itu, saya perlu membina perniagaan saya. Alhamdulillah, dua bulan lepas saya menemui sebuah pembekal yang memampukan saya untuk membuat duit di lelongan online dengan tanpa modal. Hari ini kali pertama saya menghubungi pengurus syarikat tersebut via email. Respon yang saya terima sangat memuaskan hati, tidak hairanlah syarikat tersebut menjadi antara 'empayar' dalam perniagaan online di negara kita. Pengurus syarikat tersebut iaitu 'Mr X' (bukan nama sebenar), sangat optimis dalam menjawab email saya.

Di bawah adalah screenshot email dari Mr X, menjawab soalan saya (yang saya tandakan dalam bulatan kuning). Yang saya tandakan merah adalah kata-kata semangat dari Mr X. Sekali lagi, tidak hairanlah beliau berjaya memimpin gudang online yang besar ini.


Photobucket

Sekurang-kurangya, jika istiqomah menghantar satu lelongan sehari di lelong, mudah dan ebay, setidak-tidaknya sebulan saya ada 90 peluang untuk mendapat rezeki. Andaikan rezeki saya hanya 1 per 10, setidak-tidaknya saya sudah menjual 9 produk dan mendapat 'rating'.

Jika hari ini saya tidak menghantar lelongan

di ebay ataupun lelong, apakah yang dapat saya tunggu?



"  Hari Ini Tidak Rajin Kerja,
Esok Mahu Rajin Cari Kerja"


Ps; Katakan email saya bukan dijawab oleh Mr X sendiri, let say setiausaha dia ke or someone yang memang ditugaskan untuk membalas email, ia tetap satu cara bisnes yang baik. Bagi saya, costomer servis adalah keutamaan dalam perniagaan. 


dan jika anda rajin,

silah le (saya tak salah eja) klik pada iklan di bawah ye;-)







Tiada ulasan:

Catat Ulasan