20/10/2009

10 Kebaikan Aktiviti Blogging (Bahagian 2)

(Ini adalah sambungan post semalam. Jika anda belum membaca post semalam, sila klik di sini)

Dalam bahagian sebelum ini, saya ada menyenaraikan "10 Kebaikan Aktiviti Blogging" yang saya kaitkan dengan tips dari Dr Sarah Edelman. Dalam post ini saya akan menjelaskan kebaikan no. 1 hingga kebaikan no. 3 dalam senarai itu.

1. Menulis boleh mengurangkan tekanan.

Menurut Dr Sarah Edelman, menulis surat boleh meredakan kemarahan. Luahkan kemarahan anda dalam bentuk surat tapi tidak perlu dikirimkan atau diberikan kepada sesiapa. Meluahkan perasaan boleh meredakan keadaan.

Secara peribadi, bagi saya boleh kita meluahkan perasaan dalam penulisan blog kita tapi jangan diterbitkan luahan perasaan yang panas membara itu:-) Simpan dulu sebagai draf. Besok bila dah cool dan kembali normal, cuba baca balik luahan itu. Biasanya ia boleh diedit dan menjadi artikel yang baik. Sesudah diedit baru boleh dipublishkan di blog;-)

Jika kita konsisten menulis di blog kita, bukan saja kita mendapat kepuasan, malah ia membantu dalam mengurangkan tekanan fizikal dan mental kita.


2. Berkongsi adalah antara kunci kebahagiaan.

Lanjutan daripada perkara no. 1 di atas. Katakan anda sedang berada dalam 'angin' yang tidak baik atau dalam lain perkataan, sedang berada dalam kepanasan dan kemarahan. Tidak semena-mena, anak anda yang berumur 4 tahun memecahkan pasu bunga kesayangan anda. Anda yang sedang marah terlanjur 'menangankan' anak anda sehingga terseliuh tangan si kecil itu. Selepas itu anda semakin tertekan.

Semasa menunggu giliran di klinik (anda bawa anak anda yang seliuh itu ke klinik), anda membuat catatan peribadi di handphone anda. Malamnya sebelum tidur anda luahkan lagi kemarahan anda. Mungkin kemarahan anda kerana perbuatan orang lain yang membuat anda marah tetapi kesannya ke atas anda dan anak anda. Anak anda merajuk dan paling teruk tangannya terseliuh.

Dalam luahan perasaan anda, anda meluahkan kemarahan anda kepada orang yang membuat anda marah, kekesalan anda kerana anda telah menyakiti anak kecil anda dan tekanan yang semakin berat yang anda rasakan. Anda tulis semua itu dalam blog anda tapi jangan post dulu, simpan sebagai draf.

Badai pasti berlalu, angin pasti berhenti, hujan akan teduh. Begitulah juga dengan kemarahan anda. Ia pasti akan reda dan anda akan kembali normal. Pada waktu ini, anda patut membaca kembali luahan perasaan anda tempoh hari. Setelah membaca semula, anda rasakan ia patut dikongsikan dengan pembaca di blog anda. Bagaimana kemarahan yang tidak berjaya dikawal akhirnya membuatkan tangan anak anda terseliuh. Mujur tidak patah atau tidak berlaku kecederaan yang lebih teruk lagi.

Anda patut sertakan tips mengawal kemarahan, dan ia adalah pengajaran daripada apa yang anda hadapi. Nyatakan juga kekesalan anda kerana gagal mengawal perasaan sendiri. Anda patut mengatakan, semasa marah, usahalah untuk bertenang berdasarkan tips yang anda konsikan. Jangan menyesal kemudian kerana menurut hati yang marah.

1. Disiplin


Tidak dapat dinafikan lagi, blogging memerlukan disiplin diri. Inilah yang sedang saya latihkan di blog ini. Di blog ini saya hendak mendisiplinkan diri untuk berlatih menulis setiap hari walaupun sebaris ayat. Saya juga menetapkan agar sebuah post diterbitkan sehari di blog ini.

Tujuan utamanya ialah untuk mendisiplinkan diri. Selain memastikan blog ini menerbitkan post baru setiap hari , saya juga belajar untuk 'memperkemaskan' (istilah saya sendiri) paras rupa blog ini. Selain itu, saya cuba follow dan komen di blog (dot blogspot) orang lain sekurang-kurangnya 2-3 hari sekali bertujuan untuk mempromosikan blog ini.

Ada orang memiliki kecenderungan semulajadi suka akan tanggungjawab sebegini seperti saya. Ini kerana saya lakukan semata-mata kerana keinginan dari lubuk hati saya. Walaupun belum memiliki khalayak pembaca setia blog ini, namun saya puas selagi dapat memastikan satu post sehari diterbitkan di blog ini.

Insya Allah bahagian seterusnya akan diterbitkan esok;-)

..................Satu post sehari, 
....................walaupun hanya satu ayat....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan