13/10/2009

Saya Berkerja Seperti Raja Drift


Saya Berkerja Seperti Raja Drift


10 minit ke pukul sebelas pagi, sudah masanya untuk saya menutup laptop dan menguruskan rutin hidup  yang lain pula. Sebelum itu saya sempat menaip draf post ini, Insya Allah boleh diedit dan dipublish malam nanti.

Saya benar-benar bekerja seperti Raja Drift sekarang. Mungkin pepatah sehari selembar benang tidak sesuai untuk saya sekarang kerana saya menenun bergulung-gulung benang sehari eh;-)

Bagi saya, sebenarnya bukan soal laju atau perlahan. Tidak semestinya lambat itu bererti tenang dan sabar, sebaliknya pula tidak bererti cepat dan pantas itu gopoh dan tidak sabar. Mungkin ada yang setuju pasti ada juga yang tidak bersetuju.

Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda tentang drif, dan drif sangat berkaitan dengan gaya kerja saya sekarang. Saya berkerja dengan laju, tapi masih dalam ketenangan, fokus dan kesabaran. Itulah yang diperlukan untuk sukan drift.. tenang, fokus dan sabar tapi mesti pandu laju.

Ini sebenarnya soal kemahiran. Kemahiran yang boleh dilatih. Anda kenal Tengku Djan?  Raja Drift Malaysia. Jika anda tidak kenal Tengku Djan dan tidak tahu apa itu drift, di bawah saya ada siarkan gambar Tengku Djan dan video drift beliau. anda pernah drift?

Drif memerlukan ketenangan, fokus dan kesabaran. Tenang dalam pemanduan ketika hendak drift, fokus pada bagaimana kereta akan drift dan akhir sekali, sabar menunggu masa dan tempat sepatutnya untuk drift. Ia juga berkaitan dengan sabar bila untuk pijak clucth, lepaskan ia dan bila boleh drift hanya dengan menukar gear. Namun apa yang lebih mencabar ialah, kereta mesti dipandu laju baru dapat drif. Kalau slow memang tak jadi punya.

Semuanya dalam kelajuan. Tenang, fokus dan sabar dalam kelajuan. Ini pengalaman saya main drift.. Main drift dalam game NFS Carbon dan D1 Champhionship;-) Hehe, jangan mare ye. Antara kedua-dua game tersebut, D1 la yang paling mencabar. Ia seperti real. Kena jaga clucth, gear, h-brake dan lain sebagainya.

Hanya yang mahir dapat drift. Begitu juga untuk berjaya dalam hidup, pada zaman seperti sekarang, antara kreteria mereka yang berjaya yang saya perhatikan ialah, mereka dapat bertenang, fokus, dan sabar dalam apa yang mereka lakukan, dan untuk berjaya mereka perlu melakukannya dengan cepat!

Tenang, fokus dan sabar tapi mesti melakukannya dengan cepat dan tepat!
Masanya saya berkerja seperti Raja Drif....




TENGKU DJAN LEE TENGKU MAHALIL

Tengku Djan


Tengku Djan sedang men'drift'...



Need for Speed Most Wanted
(The Best NFS ever)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan