12/10/2009

4 Tips Melanggan Email RSS



Isnin datang lagi. Kita sudah berada 12 hari pada bulan Oktober. Sementara menunggu waktu maghrib, saya menulis post ini. Oh ya, sekarang saya di library, tadi kerana lupa terpaksa keluar semula dan pergi ke petronas untuk beli top up celcom broadband saya yang baru expired hari ini. Di library ni, walaupun ada jalur lebar, tapi tak seorang pun staffnya yang tahu kata laluan untuk akses kemudahan tersebut. Pernah juga saya meminjamkan usb modem saya ini kepada seorang pelajar sekolah yang bertanyakan bagaimana saya boleh akses internet di sini. Itu ketika cuti sekolah awal bulan puasa dulu.

Sudah dua bulan saya menggunakan celcom bb ni, sehari dua mula-mula dulu agak kecewa jugak dengan kelambatannya. Kemudian saya cari tips di internet, dan sekarang Alhamdulillah, celcom bb saya ini tidak mengecewakan. Insya Allah di lain post saya akan kongsikan tips dan teknik melajukan celcom bb. Saya sedang berkira-kira untuk melanggan celcom bb bulanan, tapi masih mencongak-congak pakej yang seswai;-)

(berhenti sekejap untuk solat maghrib)

(lepas solat maghrib, berhenti sekejap untuk buat kerja sikit.. Insya Allah, nanti malam sambung post ini lagi) 

4 TIPS MELANGGAN EMAIL RSS:



Di sini saya senaraikan 4 Tips malanggan email rss:
  1. Buat satu email khas utk langganan rss. Dua sebab mengapa kita perlu menyediakan satu email khusus untuk langganan RSS ialah;
    1) Menjaga email utama kita.
    2) Faktor keselamatan. Akan dibincangkan lebih lanjut dalam tips no. 4 nanti.

  2. Pilih blog untuk dilanggan.

  3. Menjadi pembaca yang bijak.

  4. Menjaga keselamatan alamat email.
 Sedikit penerangan tambahan..

1. Buat satu email khas utk langganan rss.

Saya memiliki sebuah email khas untuk langganan rss iaitu ******.rss@gmail.com. Semua langganan rss saya gunakan email tersebut. Biasanya saya buka email ini sekejap pada waktu pagi dan malam.

Katakan email utama anda ialah abc@gmail.com, anda buatlah satu akaun email abc.rss@gmail.com untuk melanggan rss. Faedahnya ialah;
  • MEMUDAHKAN. Anda tentu tidak mahu email utama anda penuh dengan email rss, email dari rakan-rakan, email dari facebook, email kerja dan sebagainya. Anda jugak yang binggung nanti.

  • Mengelakkan anda terdelete email yang penting. Ada masanya, mungkin semasa angin anda tidak baik;-) anda rasa terganggu dengan kesesakkan email anda dan anda mendelete email-email yang anda rasakan kurang penting, dan terus kosongkan folder trash anda. Tup2 terdelete jugak tadi email yang penting rupanya. Hah, tak ke naya tu. Insiden ini pernah berlaku kepada saya sendiri, kerana itu saya memberikan tips ini.

  • Dengan adanya email khas untuk rss, anda boleh tentukan masa untuk anda membukanya dan membaca artikel blog yang anda langgan. Mungkin sedikit masa pada waktu rehat, atau pada waktu senggang (jika anda seorang guru sekolah) dan sebagainya. Dengan ini, anda boleh mengelakkan kecurian masa berbanding jika anda mencampurkan rss di email utama anda.
2. Pilih blog untuk dilanggan.

Memilih blog yang baik adalah perkara yang subjektif. Ada blog yang memang baik, tapi ia tidak perlu untuk kita baca. Ini pendapat saya. Secara peribadi, saya memilih blog berdasarkan kepada keperluan saya sebagai seorang guru agama, pendakwah, blogger dan usahawan. Blog peribadi juga adalah pilihan saya. Saya memilih blog tokoh agama, guru, motivator dan usahawan.

Dalam hal ini saya berpendapat, anda langgan apa saja blog yang anda lawati. Lama-kelamaan anda akan mampu menyaring blog pilihan dan kegemaran anda.

 3. Menjadi pembaca yang bijak.

Ini perkara yang paling penting untuk kita sebagai pengguna internet. Menjadi pembaca yang bijak. Adakalanya, kita perlu melanggan blog yang 'agak jahat' agar kita dapat memantaunya. Jika benar blogger tersebut melakukan 'kejahatan', 'penipuan' dan sebagainya, kita boleh memilih untuk bertindak melalui saluran yang betul.

Saya ingat lagi dalam tahun 2008, kecoh di negara jiran tentang blog 'Murtadin Indonesia'. Penggguna internet yang beragama Islam telah bertindak dengan 'flag' blog tersebut dan akhirnya blog tersebut telah dibanned oleh blogger.com.

Satu perkara yang penting di sini, langganan rss dihantar kepada kita dalam 2 format mengikut pilihan blogger yang kita langgan. Iaitu:
  • artikel dihantar penuh. 
  • artikel dihantar hanya satu perenggan pertama (summary-boleh juga dua tiga perenggan pertama mengikut pilihan blogger. Apa yang pasti ia hanya sebahagian)
Saya sendiri menggunakan format artikel penuh untuk rss saya. Bagi saya, kemudahan pembaca adalah utama. Anda hanya perlu baca post blog saya di email anda dan hanya perlu ke blog saya jika anda ingin memberi komen atau memang jika perlu untuk anda berbuat demikian. Blog yang menghantar artikel penuh adalah pilihan dan kegemaran saya.

Senarai Email


Ada juga saya melanggan blog yang menghantar summary. Untuk langganan sebegini, saya hanya akan ke blog tersebut jika summary yang dihantar mampu membuat saya merasakan perlu untuk saya berbuat begitu. Masa itu emas. Jika anda blogger, pendapat yang saya pegang ialah.. menghantar artikel penuh ke pelanggan rss adalah pilihan yang bijak. Saya jarang membaca artikel yang dihantar summary kecuali dua tiga buah blog guru-guru blog dan guru lelong saya.

4. Jaga keselamatan Email anda.

FeedBurner telah memberi jaminan dan berjanji hanya akan menghantar email jika ada kandungan terbaru daripada blog yang anda langgan rss dan saya percaya dengan jaminan tersebut. Rujuk rajah 1 untuk jaminan tersebut.

Jaminan FeedBurner


Namun, harus anda tahu, alamat email anda boleh dilihat oleh pemilik laman yang anda langgan. Rujuk rajah 2. Oleh itu, untuk keselamatan, buatlah satu email khusus untuk melanggan rss.


(Rajah 2 menunjukkan senarai email pelanggan rss blog saya di www.ustazcahaya.com)

Anda tentu tahu banyak tentang keselamatan internet. Lebih-lebih lagi jika anda selalu menggunakan email utama anda untuk tujuan kewangan seperti perbankan, pembayaran, paypal dan sebagainya. Jadi berhati-hatilah.

Ps; satu dua peristiwa yang berlaku sejak petang semalam hingga ke petang ini, membuatkan saya berfikir.. alangkah bestnya jika kita ada 'pensieve' macam dalam cerita Harry Potter tu;-)

....Jika post ini bermanfaat untuk anda, 
apakata anda beri sedikit kredit kepada saya

dengan klik pada gambar di bawah:








Tiada ulasan:

Catat Ulasan