25/11/2009

EMAIL DARI PEROMPAK MAYBANK


  EMAIL DARI PEROMPAK MAYBANK





Photobucket


Saya percaya, tentu ramai di antara kita yang menggunakan kemudahan perbankan internet, lebih-lebih lagi ramai antara kita yang menjadi pelanggan MAYBANk, CIMB dan PUBLIC BANK- kewajipan untuk memiliki akaun paypal suatu masa dulu sebelum polisi PayPal berubah baru-baru ini.

Dalam post ini, saya akan berkongsi dengan saudara sekalian berkenaan cara mengenali email dari perampok siber yang kita terima; bagaimana mengenali ia, apa yang mesti dilakukan dan apa yang JANGAN dilakukan.

Walaupun kita sudah boleh mengenal email daripada penjenayah siber, dan kita selamat daripada percubaan jahat mereka, kita tidak seharusnya membiarkan perkara ini begitu saja. Kita bertanggungjawab untuk melaporkan kepada pihak bank tentang kegiatan jenayah siber ini agar tidak ada orang lain yang menjadi mangsa. Memerangi jenayah adalah tangunggjawab bersama. Walaupun mungkin kita hanya kehilangan beberapa ringgit, itu tidak bermakna ia tidak apa-apa. Bayangkan jika 100 orang menjadi mangsa 'beberapa ringgit' maka berapa banyak yang sudah dikaut oleh penjenayah ini?


Photobucket


Dua hari lepas, saya menerima satu email dari salah satu perampok siber yang menggunakan alamat email maybank@klue.com.my. Walaupun sedang 'berdepan' dengan penjenayah, saya masih boleh tersenyum dan hampir tergelak sendirian. Awal-awal lagi perampok ini sudah kantoi. Ini kerana, email itu saya terima di alamat email yang tidak pernah saya gunakan untuk perbankan internet. Email itu adalah salah satu email yang saya gunakan untuk perniagaan lelongan online saya.

Email itu saya terima di folder SPAM peti email saya. (Ini sekadar pemerhatian saya), jarang saya menerima email yang rasmi lebih-lebih lagi daripada pihak bank yang disaring Google ke folder SPAM peti email saya. Sebaik membuka email tersebut, terdedah lagi ciri meragukan email tersebut iaitu, email tersebut tidak menyebut nama saya, atau sekurang-kurangnya menyebut 'Dear customer' seperti kebiasaan email daripada pihak bank.


Fakta Kantoi Nombor 1:


Email yang kononnya daripada pihak bank, dihantar menggunakan alamat email yang lain daripada alamat laman web rasmi pihak bank.

Fakta Kantoi Nombor 2:


Email dihantar penjenayah siber ke alamat email yang tidak kita gunakan atau daftarkan dengan pihak bank.

Fakta Kantoi Nombor 3:


Email yang dihantar penjenayah siber masuk ke folder SPAM peti email dan email tersebut tidak menyebut nama pelanggan, atau sekurang-kurangnya menyebut 'Dear customer'.




 
APA YANG PERLU KITA LAKUKAN JIKA MENERIMA EMAIL DARIPADA
PENJENAYAH SIBER?





Apa yang perlu kita lakukan terhadap email daripada perampok seperti ini? Pertama, semasa menerimanya kita mesti bertenang. Jangan gugup tetapi jangan juga sambil lewa. Ingat, kita sedang berdepan dengan penjenayah. Dibimbangi kegugupan atau 'kesambil-lewaan' kita akan menyebabkan kita tersalah memahami email tersebut atau dengan tidak sengaja klik pada pautan yang ada dalam email tersebut.

Halakan 'cursor' mouse ke pautan dalam email tersebut, TAPI INGAT, JANGAN SEKALI-KALI klik pada pautan tersebut. Lihat ke bahagian bawah browser kita, lihat url pautan tersebut dan salin ia ke kertas atau notepad. Juga jangan lupa untuk cetak email tersebut dan ambil screenshot.


Photobucket


Selepas itu, jangan lupa untuk semak akaun bank anda. Sekiranya sudah berlaku kecurian atau masalah, anda dapat mengesan awal dan bertindak segera. Juga, jangan lupa untuk tukar maklumat log-in perbankan internet anda.

Walaupun tidak berlaku sebarang masalah atau kecurian pada akaun bank kita, kita perlu secepat mungkin melaporkan perkara tersebut kepada pihak bank. Ini sangat penting agar pihak bank dapat melakukan tindakan yang sewajarnya dan agar tidak ada orang lain yang bakal menjadi mangsa rampokan penjenayah tersebut.

Untuk pelanggan Maybank, anda boleh ikuti langkah-langkah yang saya nyatakan di sini. Untuk pelanggan bank lain, sila rujuk laman web rasmi bank anda.

1. Buka laman web rasmi Maybank iaitu http://www.maybank2u.com. Anda akan diredirect ke http://www.maybank2u.com.my kerana kedua-dua halaman tersebut adalah sama.


Photobucket


2. Klik pada pautan [Report suspicious email].


Photobucket


3. Anda akan dipaparkan dengan borang seperti di bawah.


Photobucket


4. Isi borang tersebut dengan maklumat yang diperlukan.

Photobucket


5. Pada ruangan [Phising URL], masukkan url yang anda salin sebelum ini.


Photobucket


6. Pada ruangan [Comments], masukkan alamat email dan kandungan email dari penjenayah siber yang kita terima. Rujuk gambar-gambar di bawah:


Photobucket

Photobucket


7. Hantar laporan anda dengan klik pada butang [SUBMIT] pada borang tersebut.


Photobucket


8. Laporan anda sudah selamat dihantar jika anda melihat paparan seperti di bawah.


Photobucket 


Anda boleh juga membawa cetakan email tersebut ke cawangan bank yang berdekatan. Namun, kerana kekangan masa, saya tidak dapat berbuat demikian.



Apa Yang TIDAK BOLEH DILAKUKAN?


JANGAN SEKALI-KALI KLIK PADA APA-APA PAUTAN YANG ADA DALAM EMAIL BERKENAAN.


Semoga post ini bermanfaat untuk kita dan semoga dengan ini saya sudah menjalankan tanggungjawab saya kepada negara untuk sama-sama mencegah jenayah. Jika anda ada apa-apa yang hendak ditambah atau anda ada soalan, sila tinggalkan ia di ruangan pendapat di bawah. 



4 ulasan:

  1. Salam ustaz..menarik info tentang penjenayah cyber ni..Selamat hari raya korban..

    BalasPadam
  2. Wslm wrb, relevan. Sama-samalah kita berusaha mencegah jenayah. Salam Aidil Adha jugak.

    BalasPadam
  3. Walaupun isu ini sering diperkatakan oleh media massa dan pihak bank juga turut memberikan panduan mengenai langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil.Namun,terdapat ramai lagi pengguna internet di luar sana yang tertipu oleh e-mail penyangak siber ini.Usaha yang bagus dalam memberikan kesedaran kepada masyarakat.

    BalasPadam
  4. Cekgu Yuz->> Terima kasih atas tambahan info. Teringat masa awal couching kita dulu:-)

    BalasPadam