23/01/2010

Novel Sulung UstazCahaya (Credit to Blogger X and Novelis X)


  Novel Sulung UstazCahaya
(Credit to Blogger X and Novelis X)




novels. Pictures, Images and Photos

(Image From PhotoBucket By lewkherechody)
Used here without a commercial purpose


Alhamdulillah. Syukur Allah, takdir-NYA yang membuatkan saya membeli dan membaca novel WO AI NI ALLAH. Pagi tadi, saya selesai membacanya. Ada sesuatu yang akan saya usahakan berkaitan novel ini selepas ini. Semoga Allah mengizinkan saya dan menetapkan takdir saya untuk dapat melakukannya. Amin Ya Rabb Al-Alamin.

Sudah selesai membaca novel ini, hati saya mulai tenang dan diri saya dapat menumpukan kepada projek kelahiran 'Novel Sulung Saya'. Pepatah Inggeris mengatakan 'Dont count your chicken before the egg hatches'. Namun, bukanlah bermaksud saya menulis post ini untuk memberikan anda ayam yang masih berupa telur;-)



Pepatah Inggeris mengatakan 'Dont count your
chicken before the egg hatches'. Namun, bukanlah bermaksud saya menulis post ini untuk memberikan anda ayam yang masih berupa telur;-)
 

Saya menulis post ini sebagai 'cagaran' atau boleh juga disebut; 'Tindakan Membakar Kapal Salehuddin Al-Ayubi'. Saya tidak akan malu sekiranya novel sulung ini tidak diterbitkan.. TETAPI Saya adalah seorang yang gagal jika saya tidak mengusahakannya dengan sehabis mampu dan sehabis baik. Anda yang membaca post ini, menjadi saksi ya. Jum lilit jari kelingking tanda kita berjanji ;D



Saya tidak akan malu sekiranya novel sulung ini tidak diterbitkan.. TETAPI Saya adalah seorang yang gagal jika saya tidak mengusahakannya dengan sehabis mampu dan sehabis baik. 



Alhamdulillah, awal mula projek novel sulung saya, tidak sesukar yang saya sangkakan. Ilham untuk konsep novel ini sudah saya fikirkan sejak penghujung tahun 2008, ketika saya belajar memasang blog host sendiri melalui Pakej Kit Blogger. Ketika mula-mula mendapat ilham ini, saya kerap berdoa dan bersolat hajat, supaya Allah memberi saya pengetahuan, bimbingan dan kemudahan untuk saya mengusahakan ilham ini, dan akhirnya semoga ilham ini dapat dibukukan. Amin Ya Rabb Al-Alamin.

Sejak itu, saya mencari ilmu dan maklumat tentang penulisan novel dan selok belok dunia pernerbitan novel. Wah, sangatlah sukar dan mencabar, fikir saya pada awalnya. Sepanjang 2009, novel ini saya perap di dalam kepala saya. Kadang-kadang, bila mendapat idea dan bahan berkaitan, saya catatkan dalam buku tulis. Malah, kerap novel ini menjadi khayalan saya.

Syukur kepada Allah lagi, awal mula saya menulis di blog ini, saya berkenalan dengan seorang blogger (yang perlu saya rahsiakan nama beliau buat masa ini- dan beliau adalah seorang yang mempunyai pengalaman sebagai wartawan di majalah yang dikenali ramai-jika saya sebut majalah apa, confirm anda semua kenal). Saya namakan sahaja beliau dalam post ini sebagai 'Blogger X'. Selepas berkenalan melalui blog ini, Blogger X menjemput saya menjadi penulis bersama untuk projek buku beliau. Satu hari dalam dua bulan terakhir tahun 2009, Blogger X memberi khabar gembira, beliau memperkenalkan saya dengan seorang novelis dan editor majalah, yang saya minati dan segani. Kita namakan sahaja novelis itu dalam post ini sebagai 'Novelis X'.

Selepas berkenalan dengan Novelis X, dan ketika beliau meminta sesuatu untuk menjadi bahan penulisan (untuk buku), saya beranikan diri, menceritakan kepada beliau idea awal novel saya ini. Alhamdulillah, idea awal novel saya mendapat 'lampu hijau' dari beliau. Bukan bermaksud novel ini 'gerenti terbit' ya, tetapi sekurang-kurangnya saya tahu idea ini 'boleh jalan'. Tengah hari Selasa 19 Januari 2010 yang lalu, 'Novelis X' yang popular itu menghubungi telefon bimbit saya. Gembiranya saya;-) .. tapi saya selalu ingat, perjalanan beribu batu baru sahaja bermula..



Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Novelis X atas kepercayaan dan tunjuk ajar awal beliau dan semestinya, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Blogger X yang memperkenalkan saya dengan Novelis X. Semoga mereka berdua sentiasa di bawah Kasih Sayang Allah (SWT), Amin.


Juga, kepada anda yang membaca post ini dan mendoakan saya, terima kasih. Saya juga mendoakan anda, Amin;-)
 


Semasa saya berada di sekolah menengah rendah, saya suka mendengar lagu D'Cromok ini, buat membakar semangat untuk belajar. Itu ketika tahun saya menduduki PMR..






8 ulasan:

  1. salam ust...saya doakan mudah-mudahan impian ustaz tercapai dan dimudahkan segala urusan..Amin ya Robbal alamin..

    BalasPadam
  2. semoga berjaya..gambattekudasai!

    BalasPadam
  3. Ust, Semoga dipermudahkan urusan olehNya....

    BalasPadam
  4. wah ustaz dah wat novel gak ye.. menarik tu.. moga berjaya

    BalasPadam
  5. yatie:

    Salam Ustazah Nurhayatie;-)

    Terima kasih doa ustazah. Semoga Allah memakbulkan, Amin Ya Rabb Al-Alamin.

    BalasPadam
  6. Fid:

    Salam Puan Fid. Semoga saya berjaya, amin. Apa maksud kata2 jepun itu?

    Post saya ini pun boleh dianggap tindakan 'kamekazi' juga ;D

    BalasPadam
  7. ari:

    Salam Cikgu Hai;-)

    Terima kasih doa cikgu. Semoga dimakbulkan Allah, Amin Ya Rabb Al-Alamin.

    BalasPadam
  8. maiyah:

    Salam Kak Maiyah. Iya, pada 2010 ni, saya berazam untuk tidak mensia-siakan ilham dan idea yang Allah kurniakan. Insya Allah, saya berusaha. Terima kasih sokongan Kak Maiyah di blog ini;-)

    BalasPadam