19/01/2010

"Tolong Tunjukkan Saya Pasar Madinah"


  "Tolong Tunjukkan Saya Pasar Madinah"






Photobucket

(Foto dari  http://www.sdeaf.net/vb/showthread.php?t=10216&page=3)
-Digunakan Di Sini Tanpa Tujuan Komersil-





Pagi tadi, saya memasukkan RM240 ke dalam dompet saya. Wang yang saya keluarkan dari salah satu akaun bank saya. Alhamdulillah, masih ada wang yang boleh dikeluarkan untuk dimasukkan ke dalam dompet. Semoga Allah sentiasa merezekikan saya. Dalam hal duit ini, memang kadang-kadang malah selalu, persoalan wang boleh membuat kita tidak keruan dan kecut hati, terutama semasa kekeringan duit.

Namun, dari kehidupan saya belajar untuk tidak terlalu merisaukan hal itu. Saya selalu berazam untuk menunaikan segala tanggungjawab saya dalam kehidupan, saya tahu apa yang saya lakukan, saya tunaikan kewajipan saya untuk berikhtiar dan selepas itu, saya berserah kepada Allah (SWT). Allah, Tuhan yang memberi kita nafas untuk meneruskan hidup hari demi hari, dan DIA juga yang menyediakan apa yang kita perlukan dalam hidup ini bersama umur yang DIA kurniakan. Bukankah dalam kehidupan sekarang, wang itu sudah dianggap oleh ramai orang sebagai 'nafas' untuk hidup.




Dalam post malam ini, saya menulis lagi tentang Saidini Abdul Rahman Bin Auf (RA), seorang jutawan di kalangan sahabat Rasulullah (SAW) yang dijanjikan menghuni syurga. Saidina Abdul Rahman Bin Auf (RA) adalah salah konglomerat Madinah sepanjang sejarah permulaan Islam. Konglomerat Madinah yang lain termasuk Saidina Othman bin Affan (RA), Saidina Zubir bin Awwam (RA) dan Saidina Abbas bin Abdul Mutalib (RA). Minggu lepas dalam blog ini, saya ada menyiarkan senarai harta pusaka yang ditinggalkan oleh Saidina Abdul Rahman Bin Auf (RA) ketika beliau wafat. Anda boleh KLIK SINI untuk membacanya.

Saidina Abdul Rahman bin Auf (RA) adalah sahabat Rasulullah (SAW) yang merupakan seorang yang usahawan yang terkenal, hartawan dan jutawan; malah mahsyur kerana tergolong dalam sahabat yang dijamin masuk syurga. Kejayaan Abdul Rahman sebagai usahawan adalah didorang oleh kepakaran baliau berniaga dan akhlaq yang terpuji.

Dalam sejarah hijrah, Saidina Abdul Rahman bin Auf (RA) dipersaudarakan dengan Sa'ad bin Rabi', juga seorang hartawan Islam di Madinah. Saidina Abdul Rahman Bin Auf (RA) menolak tawaran harta benda dan isteri daripada saudara Ansar beliau tetapi meminta ditunjukkan pasar Madinah untuk beliau memulakan kehidupan di bumi Madinah. Maka ayat, "Tolong tunjukkan saya pasar Madinah" boleh dikatakan sebagai tagline yang sinonim dengan Saidina Abdul Rahman bin Auf (RA).

Selepas hijrah ke Madinah, Saidina Abdul Rahman Bin Auf (RA), adalah sahabat yang dilantik oleh Rasulullah (SAW) untuk membangun pasar yang dikelola seratus peratus oleh umat Islam sendiri di lokasi yang tidak jauh dari pasar Yahudi, yang kemudian diberi nama "Suqul Anshar" (bermaksud; Pasar Anshar. Anshar adalah gelaran umat Islam penduduk asal Madinah). Semua orang Islam diajak untuk berjual beli dan melakukan semua aktiviti perdagangan di pasar itu tanpa berkerjasama sedikitpun dengan Yahudi dan tanpa terlibat dengan segala produk atau perkhidmatan mereka. Dengan semangat perpaduan serta ketaatan kepada Allah dan Rasul-NYA, umat Islam pada waktu itu menumpukan kegiatan ekonomi di Suqul Anshar sahaja tanpa menghiraukan pasar Yahudi.

Suka saya berkongsi di sini sebuah kisah menarik tentang Saidina Abdul Rahman Bin Auf (RA), yang terjadi selepas hijrah.

Pada suatu hari, kabilah dagang Saidina Abdul Rahman Bin Auf (RA) yang terdiri daripada 700 unta bermuatan, tiba di Madinah. Semuanya membawa makanan, pakaian dan keperluan penduduk. Ketika mereka memasuki Madinah, bumi seolah-olah bergegar. Terdengar suara gemuruh dan hiruk-pikuk.

Saidatina Aisyah (RA) bertanya, "Suara apa hiruk-pikuk itu?"

Dijawab orang, "Kabilah dagang Abdul Rahman yang terdiri daripada 700 unta bermuatan, tiba di Madinah. Semuanya membawa makanan, pakaian dan keperluan penduduk".

Kata Saidatina Aisyah (RA), "Semoga Allah melimpahkan berkat-Nya kepada Abdul Rahman dengan baktinya di dunia serta pahala yang besar di akhirat. Saya mendengar Rasulullah (SAW) bersabda yang bermaksud; 'Abdul Rahman bin Auf masuk syurga dengan merangkak (kerana syurga sudah terlalu dekat dengannya)".

Apabila kata-kata Saidatina Aisyah (RA) itu disampaikan kepada Saidina Abdul Rahman Bin Auf (RA), beliau menemui Saidatina Aisyah (RA) untuk mendapatkan kepastian. Lalu Saidatina Aisyah (RA) memastikan kebenarannya. Maka beliau menjadi terlalu gembira dan menginfaqkan kabilah dagang yang baru sampai itu berserta 700 unta dengan segala muatannya kepada penduduk Madinah. Subhanallah.



Subhanallah, betapa telah disedekahkan habis hasil usaha beliau ketika itu, tetapi beliau mampu mengumpulkan semula harta kekayaannya sehingga masih meninggalkan harta pusaka yang bernila jutaan ringgit (dalam kiraan ringgit) ketika beliau wafat.

Sesungguhnya, di kalangan umat Islam hari ini sebenarnya tidak kurang individu yang kaya raya, hartawan dan jutawan. Namun, kita masih berpecah belah dan menggunakan milik kita hanya untuk diri kita.

Melihat realiti, yang dekat iaitu di negara kita, kita masih perlu ada banyak lagi yang seperti
Tan Sri Syed Mohktar Al-Bukhari. Negara kita tidak kekurangan hartawan dan jutawan, tapi kita kekurangan tokoh yang seperti Tan Sri Syed Mohktar Al-Bukhari apatah lagi yang seperti Saidina Abdul Rahman Bin Auf (RA).

 



Baca juga post lain berkaitan Saidina Abdul Rahman Bin Auf di blog ini:

1. Jum Tengok Kekayaan Saidina Abdul Rahman Auf (RA)

2. Masih Dalam Mood Maal Hijrah

3. HIJRAH dan PEMBENTUKAN EKONOMI ISLAM

2 ulasan:

  1. maiyah:

    Salam Kak Maiyah. Iya bener, jika kita sedia untuk memberi dalam hidup ini, Insya Allah, kehidupan lebih bersedia untuk memberi lebih banyak kepada kita.

    Terima kasih Kak Maiyah.

    BalasPadam