Sabtu, Februari 06, 2010

Ibarat Nyalaan Obor (Memupuk Rasa Cinta Kepada Surau)


  Ibarat Nyalaan Obor
(Memupuk Rasa Cinta Kepada Surau)





Photobucket

(Foto dari: http://flashman274.files.wordpress.com/2008/12/kecil-pawai-obor-banda-aceh.jpg)
-Digunakan Di Sini Tanpa Tujuan Komersil-


Tidak siapa dapat menafikan kuasa cinta. Oleh kuasa cinta kepada Allah dan Rasulnya, para sahabat sanggup berkorban apa saja demi menegakkan Kalimah Allah dan mempertahankan Islam yang dianuti dan Aqidah yang diimani. 

Oleh kuasa cinta kepada sesama manusia, Rasulullah (SAW) dan para sahabat (RA) diikuti oleh golongan-golongan selepas mereka sanggup merentasi pelbagai benua, membelah laut badai dan mengharungi segala kesusahan demi menyebarkan Islam dan Iman ke segenap pelosok dunia. Ianya dikatakan oleh ahli sejarah dan menjadi fakta yang diakui kebenarannya bahawa Agama Islam telah sampai ke nusantara pada masa Rasulullah (SAW) masih hidup.

Akhir zaman ini, masjid dan surau menjadi lambang kewujudan Islam di sesuatu tempat. Lebih daripada itu, masjid dan surau adalah kayu ukur kepada pengaruh, kekuatan dan tahap keimanan umat Islam di sekitarnya.

Masjid dan surau ibarat obor yang perlu selalu dinyalakan. Besar nyalaan obornya, tanda besar sumbunya dan banyak bahan bakarnya. Malap nyalaan obornya, tanda kecil sumbunya dan sedikit bahan bakarnya. Jika diibaratkan masjid dan surau sebagai obor, tidaklah obor itu akan menyala dengan besar dan terang melainkan jika besar dan kuat rasa cinta umat Islam di sekitarnya kepada masjid, surau dan agama mereka.

Sesungguhnya usaha memupuk rasa cinta kepada masjid dan surau bukanlah sesuatu yang mudah seperti membalikkan telapak tangan. Ia persoalan keimanan dan kecintaan masyarakat sekitarnya kepada Allah, Rasul Allah dan Agama Allah.

Tidak juga boleh dikatakan orang yang tidak ke surau itu sebagai orang yang tidak beriman atau cinta kepada Allah, RasulNYA dan agamaNYA kerana mungkin ada penyebab di surau sendiri yang menghalang mereka mendatangi surau.

Apapun, seperti yang dikatakan oleh  kebanyakkan tokoh-tokoh agama akhir zaman ini; “Islam hanya akan dapat mengembalikan zaman kegemilangannya andai jumlah jamaah pada setiap waktu subuh menyamai jumlah jamaah pada waktu solat Jumaat dan solat sunat Eid”.

"Islam hanya akan dapat mengembalikan zaman kegemilangannya andai jumlah jamaah pada setiap waktu subuh menyamai jumlah jamaah pada waktu solat Jumaat dan solat sunat Eid”

Kebaikan itu kerapkali perlu dimulakan berkali-kali..

Tidak mengapa sekiranya kita tidak sampai di hujung jalan, cukup sekadar kita telah menempuh jalan. Justeru kejayaan dan kebahagiaan itu bukan semata tiba di penghujung jalan tetapi kejayaan dan kebahagian sebenar berada di sepanjang jalan yang ditempuh.





PS: Asyik juga mendengar alunan seruling di waktu malam begini.. ;-)

2 ulasan:

  1. Salam.
    Islam itu hidup.Sesuai untuk sepanjang zaman. Soal pokok di sini ialah mengapa surau dan masjid semakin sepi. Melihat dari cermin mata saya ..Kita menyempitkan pengertian IBADAT. Bila bercakap mengenai Islam.kebanyakan manusia yang ilmunya ' standard umum' hanya nampak SOLAT , PUASA , ..lebih2 standard pun meninggalkan arak , judi dan perempuan. Dan bila rasa berlebih duit...pergi Makkah. Balik Makkah mesti pakai lebai.. takut orang kata kalau tak pakai. Atau pun mereka merasa itulah icon yang Islamic.

    Saya melihat bukan sahaja orang biasa yang tidak mengimarahkan surau dan masjid waktu subuh , tetapi mereka yang bergelar penyebar Islam juga tidak nampak bayang pun. Apa lagi kalau dicampurkan dengan mereka yang telah menunaikan hj di Makkah yang purata masa mereka di sana sentiasa berjamaah . Kenapa bila dah sampai ke tanah air terus ada noktah. Saya juga ingin bertanya soalan yang serupa, apakah tindakan dan rancangan yang telah dan akan dibuat oleh pendakwah dan orang yang bergelar penyebar Islam. Perkara ini telah lama disuarakan.. tapi soalan tinggal soalan .Ibarat pungguk merindu bulan. Bukan kata nak letakkan masalah atas bahu mereka...memandangkan hanya mereka yang berkelayakan dan mungkin ada permit untuk berbuat demikian.

    Pihak masjid atau surau usahlah hanya menjadi penunggu sumbangan , tetapi mestilah juga menjadi pemberi atau menawarkan sesuatu yang boleh menjadi sebagai sebatang magnet yang kuat untuk menarik orang ramai. Kalau masa kanak-kanak saya dihidangkan dengan kisah Nabi menaiki Buraq ... mengapa tidak ia diubah kepada sesuatu yang lebih mendekati kepada kehidupan masa kini.
    tidaklah kita dihidangkan dengan ceramah yang sama, berulang2..bertahun-tahun.Tidak ada satu hadith atau penerangan yang boleh menjelaskan bagaimana rupa Buraq tu.. (satu contoh ceramah je ni).Saya tertarik dengan pengalaman sahabat saya di Bali . Katanya masjid di sana telah diletakkan komputer dan ruang mini perpustakaan untuk menarik minat golongan muda ke masjid.. Ini satu contoh...tidak memisahkan dunia dari akhirat. Saya kira ustz cahaya ada banyak idea.

    BalasPadam
  2. Mama Tanjong:

    Salam Kak MT.

    Alhamdulillah, respon sebegini yang saya nantikan. Terima kasih kak;-)

    Sebuah luahan yang sangat baik sekali dan wajar diberi perhatian.

    Bak kata akak, orang agama sendiri pun jarang ke surau. Itu realiti di tempat saya. Nak kata kawasan perumahan yang saya diami ini tidak ramai orang agama, itu tidak benar. Yang benarnya, ramai orang agama di kawasan saya ni, tapi tengok pada surau, astaghfirullah, jarang nampak mereka.

    Masalahnya di sini, kita tidak ada kekuatan dan kita tidak ada perpaduan. Pada masjid surau sahaja musuh kita sudah boleh menduga kekuatan kita. Tengok masjid dan surau lemah, lemah lah umat kita. Jika masjid dan surau nya meriah, tanda kuat lah umat kita.

    Alhamdulillah, sempena Israk Mikraj tahun lepas (2009) saya dijemput berceramah kepada pelajar SMK Baru Bintulu, dalam program motivasi dan solat hajat mereka. Saya bawakan kepada mereka Transformers (kerana masa tu Transformers tgh hot), dan saya kaitkan dengan ISrak Mikraj dan perlunya kita merenung masa depan.

    Pihak sekolah tu ada ambil rakaman video, dan saya sudah pesan supaya saya diberikan salinan cd berisi gambar dan video ceramah, tapi sampai la ni, saya tak dapat2.

    Insya Allah, saya akan siarkan di blog ini bahan2 yang saya gunakan masa tu.

    Kak MT.. sekarang tanggungjawab pada kita. Di dunia maya ni kita boleh bertukar fikiran dan saling menguatkan. Di luar, kita mesti realisasikan. Semoga kita diberi Allah peluang. Amin Ya Rabb Al-Alamin.

    Terima kasih Kak MT, meluangkan masa untuk menaip respon yang panjang dan bernas itu.

    BalasPadam