03/02/2010

Pakej Bisnes T-Shirt (Sponsered Post)


  Pakej Bisnes T-Shirt (Sponsered Post)









Sudah pasti kita semua pernah menghadiri dan melibatkan diri dalam majlis Sukaneka, Hari Keluarga, Sambutan Hari Kemerdekaan, Hari Sukan Sekolah, Konvoi, Pertandingan Bola Sepak, Kursus-kursus dan majlis rasmi yang lain sebagainya. Sebagai contoh, jika ada pertandingan larian marathon di tempat kita. Sekalipun kita tidak menyertainya, kita mungkin datang untuk melihat rakan atau anak anda yang menyertai pertandingan. Kebiasaannya setiap peserta akan dibekalkan dengan sehelai t-shirt / jersi untuk dipakai semasa larian.

Setiap sukarelawan juga mendapat sehelai t-shirt khas supaya senang dikenali di sepanjang pertandingan berlangsung. Seandainya pertandingan ini disertai oleh 1,000 orang dan 100 orang lagi adalah sukarelawan, maka 1100 t-shirt akan diberikan. Katakanlah, sehelai t-shirt dapat beri untung bersih RM3.00 (kita ambil yang minimum), maka jumlah untung dari t-shirt RM3.00 X 1100 helai = RM3300. Untuk satu pertandingan pun sudah dapat untung sebanyak tu. Cuba bayangkan pula jika kita ambil untung RM5.00 sehelai.

Satu situasi lagi, anda menghadiri majlis Hari Sukan sekolah. Pasti anda dapat melihat ramai yang memakai t-shirt yang sama warnanya melambangkan rumah sukan masing-masing. Setiap pelajar juga dibekalkan dengan Topi (cap) dan bendera. Persoalannya, dari mana pihak sekolah menempah semua barangan ini?

Katakanlah satu-satu sekolah dapat memberikan untung sebanyak RM3,000 (ambil keuntungan minimum) untuk satu-satu majlis hari sukan pelajar yang mempunyai lebih dari 1000 pelajar. Jadi, kalau kita dapat 5 buah sekolah pun keuntungan kita boleh mencapai sehingga RM15,000!!

Ketika pilihan raya di Malaysia, setiap penyokong parti-parti tertentu akan dibekalkan dengan t-shirt dan cap. Cuba kita fikir, kalaulah orang yang mendapat tempahan tersebut HANYA ambil untung RM1.00 sehelai t-shirt dan tempahan pada ketika itu ialah 20000. Jadi, keuntungan yang orang tersebut dapat ialah RM20,000!! 

Gambaran-gambaran yang diceritakan di atas adalah untuk memberitahu tentang peluang-peluang bisnes yang kita tidak langsung jangkakan.
Cuba bayangkan jika tempahan untuk menyediakan t-shirt untuk program-program seperti ini kita yang terima..

Semuanya tidak mustahil...

Nak tahu lebih lanjut? Teruskan membaca...

Semua yang diceritakan di atas tadi adalah peluang perniagaan dalam bidang T-Shirt Printing. T-Shirt Printing atau dalam bahasa melayunya T-Shirt Bercetak adalah satu terma yang merujuk kepada t-shirt yang mempunyai cetakan khas sama ada depan, belakang, tepi atas atau bawah.

Terma ini juga merujuk kepada satu bisnes dengan mengambil tempahan dari orang yang ingin memerlukan t-shirt untuk sesebuah organisasi. Untuk pengetahuan anda, sewaktu buku ini ditulis, masih ramai lagi yang tidak menyedari tentang peluang bisnes yang sangat mudah dan mempunyai pasaran yang luas ini. Ianya juga tidak perlukan modal besar, tidak perlu beli mesin dan langsung tidak menyimpan stok.

T-shirt printing juga berkait dengan peluang bisnes lain seperti embroidery (sulam), premium gifts, jaket korporat, vest, cap, tuala, pen, mug dan lain-lain lagi.


Hari ini, saya ada berita gembira untuk anda. Ia berkaitan situasi dan peluang buat duit seperti yang diceritakan di atas tadi. Salah seorang usahawan internet, Hafizi Zain dengan ikhlas akan mendedahkan satu peluang perniagaan yang beliau lakukan sendiri berdasarkan pengalaman beliau.

Ia adalah perniagaan yang boleh dilakukan secara offline dan online. Pendedahan ini cukup menarik, kerana perniagaan sebegini mempunyai ciri-ciri menarik seperti :

1. Boleh dibuat secara online atau offline.
2. Tak memerlukan simpan stok barang dalam rumah.

3. Modal yang sangat rendah.

4. Boleh dibuat secara sambilan.

Malah, beliau sendiri berjaya meraih jualan sehingga 6 angka dengan perniagaan ini.

Nak tahu lebih lanjut? KLIK SINI




2 ulasan:

  1. salam ustaz,
    Ustaz sendiri dah cuba ke bisnes ni? sy mcm berminat tapi tunggu dulula.

    BalasPadam
  2. temp. housewife:

    Salam Kak Nuradyani.

    Terima kasih kerana berminat. Bisnes t-shirt macam yang diajar dalam buku ni saya belum buat.. baru je tahu dari buku ni. Sebelum ni ingatkan nak buat bisnes camni kena ada modal dan syarikat, rupanya tak perlu.

    Dari apa yang saya baca dalam buku ni memang besar potensi nya.

    Saya setakat jual baju sikit2 tu ada la. Kena pula tahun ni ada World Cup; jual jersey memang masyuk,Insya Allah..;-)

    BalasPadam