11/04/2010

Hari Minggu: Jiwa Kacau dan Sudoku


Hari Minggu: Jiwa Kacau dan Sudoku




(Image By hunkus)

Salam hari minggu saudaraku semua.

Hari ini hari minggu. Hari untuk berehat dan bersantai bagi kebanyakkan orang. Pada mulanya sejak subuh, saya masih bergelut dengan projek yang MESTI disiapkan bulan ini. Namun, sesuatu berlaku. Mungkin diri saya minta dikasihani dan mungkin diri saya sedang merayu-rayu untuk direhatkan.

Adik perempuan saya yang sedang mengikuti kursus kejururawatan, yang kini sedang berada di pedalaman Kapit, memerlukan wang. Saya ke bandar untuk memasukkan wang tersebut (tidak dapat guna perbankan internet). Malangnya, mesin deposit tunai pula 'Out-of-Servis'. Di tempat saya ini ada dua tempat sahaja ada mesin deposit tunai tersebut. Saya pergi ke tempat yang satu lagi, walahai, sama juga. Kena pula hari ini hari minggu, tentu agak lambat mesin itu akan diselenggara.

Kemudian seorang sepupu pula menelefon, mengadu sedikit masalah komputer. Hehe, kadang-kadang saya ini diharap juga dalam hal komputer;-). Saya ke rumah sepupu itu. Hal duit adik tadi saya serahkan kepada adik perempuan saya yang seorang lagi untuk memasukkannya agak-agak tengah hari nanti. Selepas dari rumah sepupu, saya cuba menghadap komputer. Namun, mood saya sudah tiada. Mungkin feel kerja saya sudah merajuk dan menjauh.

Saya cuba memujuk diri dengan menonton filem 'How To Teach Your Dragon' yang saya muat-turun beberapa minggu yang lalu (yang sampai hari ini belum saya tonton juga). Mood saya semakin hilang kerana filem yang didownload itu kualiti gambarnya sangatlah hampeh. Ish, udahlah cerita itu cerita animasi 3D. Mood saya semakin hilang. Sudahnya saya tak buat apa sehingga waktu zuhur. Saya bersolat.

Selepas solat zuhur, ketika ahli keluarga saya yang lain sedang makan tengah hari dengan seorang tetamu (kawan adik saya). Saya tidak makan bersama mereka kerana saya sudah kenyang. Saya makan berat untuk sarapan saya pagi tadi.

Saya sambung balik nak buat kerja. Aduh, tak dapat juga. Saya semakin tidak ada mood. Kepala saya sudah mula rasa berdengung. Tengkuk saya sudah lenguh. Badan pula rasa tidak selesa. Saya semakin tidak menentu. Saya pun merayau-rayau di internet. YouTube sekejap dan cuba menonton sebuah filem seram negara kita yang diuar-uarkan sebagai bagus, tetapi huh, tidak ada yang menarik langsung. Tak seram dan tak mampu membuat saya terkejut.

Saya berkeadaan tidak menentu begitu sehingga hampir ke pukul 2.30. Akhirnya, saya 'fed-up'. Saya berhenti dan makan tengah hari. Astaghfirrullah, selera makan saya pula terganggu. Saya paksa diri juga untuk makan. Akhirnya, selepas makan saya membaca sebuah buku (hanya untuk beberapa baris ayat) sebelum saya terlelap dalam keadaan duduk di sofa di ruang tamu. Ibu dan adik-adik saya tidak ada di rumah mereka sudah keluar bersama kawan adik tadi. Adik lelaki saya pula bersama seorang sepupu melawat seorang sepupu di kem PLKN Similajau. Saya terlelap sehingga hampir waktu asar (3.40 ptg). Saya terjaga pukul 3.20; bersihkan diri dan bersedia untuk asar.

Selepas asar saya menikmati minum secawan nescafe dengan roti kacang. Saya mengambil keputusan untuk melupakan terus kerja saya sehingga malam nanti. Ini adalah mengikut teknik 'Eureka' itu; Sama macam orang buat kek lapis, mesti juga dalam mood yang bagus, kalau tidak lapisnya tak menjadi dan boleh jadi juga akan hangus;D

Nak tahu apa saya buat dari selepas solat asar sehingga waktu maghrib? Tidur? Oh tidak. Keluar? Memang saya nak tapi tidak ada mood, lagipun langit mendung (dan hujan tidak lama selepas itu). Saya capai sebuah buku Sudoku dan saya bermain Sudoku. Hujan turun dengan agak lebat. Saya merasa sedikit selesa dan nyaman. Saya memang seorang yang sukakan waktu hujan dengan syarat saya tidak perlu ke mana-mana;-)

Selepas maghrib, saya ke pasar malam. Tadi saya tidak menikmati makan tengah hari saya kerana saya memaksa diri untuk makan. Di pasar malam saya membeli makanan yang menyelerakan saya. Balik ke rumah saya makan, dan ke surau untuk solat Isya. Selepas isya saya berehat sahaja.

Sempat juga saya menonton sekejap cerita idea asal oleh Mawi di Astro Prima, drama 'Jiwa Kacau' itu. Hujan masih turun dengan lebatnya. Saya tidak tertarik untuk terus menonton Jiwa Kacau. Saya lalu tidur awal kerana ahli keluarga yang lain juga sudah tidur.

Walaupun dari pagi hingga ke waktu asar saya agak tidak menentu dan terganggu, akhirnya selepas makan tengah hari pada pukul 2.30 sehingga saya menutup mata malam tadi, saya dapat merehatkan diri saya.

Walaupun hanya setengah hari, tetapi saya menikmatinya. Nikmat hari minggu yang mungkin sudah lebih sebulan tidak saya rasakan.

Alhamdulillah;-)

Moral 1: Kesimpulannya, sememangnya kita perlukan rehat. Jika saya berniat untuk berehat sejak saya bangun sebelum subuh pagi tadi, mungkin hari ini menjadi hari yang baik sepanjang hari. Mungkin juga saya tidak akan membazirkan masa hampir setengah hari.

Moral 2: Pakar kata jika anda masih bekerja keras, anda belum hebat kerana professional bekerja sedikit untuk hasil yang hebat. Tapi saya memang bukan pro pun' huh;p












Idea dan cerita asal dari Asmawi Ani atau lebih dikenali dengan nama Mawi World atau sekarang lebih sinonim dengan Mawi Ekin.

Telemovie Jiwa Kacau merupakan buah tangan kedua MW production dan bakal ditayangkan pada 11 April ini di Astro Prima pada pukul 10.30 malam. Antara pelakon lain yang menjayakan Telemovie ini ialah Intan Ladyana, Hafidzuddin Fazil, Sheila Mambo, Faizal yusuf, Along Cham dan ramai lagi serta penampilan istimewa daripada penerbit iaitu Mawi sebagai Inspektor Johar.

Kisah tentang penagih dadah yang kepulangannya tidak diterima masyarakat sehingga menyebabkan dia terjebak semula ke kancah itu. Pemuda bernama Kamil yang sentiasa dipersalahkan oleh masyarakat akhirnya kembali menagih akibat dari patah hati dengan teman wanitanya. Banyak lagi pengajaran yang cuba diterapkan dalam telefilem ini.











4 ulasan:

  1. salam ustaz,
    rehat itu perlu kerana kalau bekerja tanpa rehat, otak juga tidak dpt berfungsi dgn baik.

    BalasPadam
  2. Jangan paksa diri ustaz, sekali sekala kene manjakan diri juga....

    selera takde, mood takde...parah juga jiwa kacau ustaz ni...hehehe

    BalasPadam
  3. temp. housewife:

    Salam Kak Nur.

    Betul tu Kak Nur, syukurlah diri saya memaksa saya berehat, kalau tak memang 'takut' nak berehat;-)

    "Pakar kata jika anda masih bekerja keras, anda belum hebat kerana professional bekerja sedikit untuk hasil yang hebat. Tapi saya memang bukan pro pun' huh;p"

    Terima kasih Kak Nur;-)

    BalasPadam
  4. Afida Anuar:

    Salam Afida.

    Ha'ah betul betul betul. Sampaikan diri saya memaksa saya berehat. Hehe.

    Saya suka ayat Fida jawab komen saya di sana tu.

    "Saya suka kan hujan, tapi tak tahu lah sama ada hujan suka kan saya atau tidak";p

    Terima kasih Afida;-)

    BalasPadam