Jumaat, September 09, 2011

Teratai Hidayah Jumaat


Teratai Hidayah Jumaat



Teratai - Ramli Sarip Cover by Khelyda

Lawat Channel YouTube Khelyda di www.youtube.com/user/khelyda)

Teratai Hidayah Jumaat. Sedap nama itu. Teratai Hidayah binti Jumaat. Agak-agak zaman ini ada tak orang akan beri nama anak dengan nama itu? (-_^). Jika ada saya termasuk ayah itu. Hehe. Dan malam ini saya menggunakan nama itu sebagai tajuk post ini. Dan semasa menaip ini, saya berfikir-fikir tentang nama itu. Teratai Hidayah Jumaat. Boleh ke jadi nama heroin untuk novel? Ngee.. (-_^)

Tidak terasa masa berlalu. Jumaat datang lagi. Rasa seperti baru semalam sahaja Jumaat minggu lepas yang ditinggalkan. Walhal sudah seminggu bersamaan tujuh hari bersamaan 24 jam kali tujuh. Jumaat minggu lepas masih dalam cuti raya. Jumaat minggu lepas dengan spontan, tenang dan bersahaja saya mereka-cipta tiga logo untuk UstazCahaya. Sehingga kini masih lagi berfikir untuk memilih antara tiga logo tersebut.




Sedar tidak sedar sudah tiga bulan sejak saya dan kawan-kawan dalam The Kaf-Fa Band sibuk dengan persembahan untuk program di Masjid Hidayah; malam ini sekali lagi saya dan kawan-kawan bermesyuarat di Masjid Hidayah untuk program malam esok.

Selepas mesyuarat di Masjid Hidayah; saya. Aysyah dan Mamat ke sebuah restoran yang agak popular di sini untuk mereka yang gemar menyanyi. Restoran Santan Belada. Sambil saya dan Aysyah membuat skrip untuk pengacara majlis malam esok, kami makan dan saya mahu Aysyah dan Mamat menghiburkan saya barang selagu dua. Ikutkan saya meminta mereka menyanyikan lagu 'Kita Insan Biasa' (Ramli Sarip-Shima). Namun lagu tiada dalam album cd. Lalu, Aysyah dan Mamat menyanyikan untuk saya lagu 'Dua Insan Bercinta' (Amy Search dan Ella). Saya meminta Aysyah menyanyi sebuah lagu solo. Pilih punya pilih, entah kilat atau angin apa datang, kami berdua 'tiba-tiba sama-sama' terfikirkan lagu 'Teratai' Ramli Sarip. Lalu Aysyah pun menyanyikan lagu itu dengan berpandukan lirik di Ipadnya (kerana tv karaoke yang jauh dan kecik).

Ketika sampai ke rumah, saya pun terfikirkan nama/ tajuk ini 'Teratai Hidayah Jumaat'. Inilah sahaja kisah post ini yang istimewa pada tajuknya itu 'Teratai Hidayah Jumaat'.


Kita Insan Biasa - Ramli Sarip dan Shima


Isnin, Ogos 29, 2011

Takbir Raya Yang Membuat Saya Ketawa


Takbir Raya Yang Membuat Saya Ketawa



Saya sampai di rumah petang tadi selepas waktu berbuka. Terkandas kerana hujan. Ketika ibu dan adik-adik bertanya tentang hari raya, saya dengan penuh yakin menjawab raya lusa. Hehehe. Kerana beranggapan satu Syawal tahun ini akan "dipakej" dengan hari merdeka. Tidak perlu cerita panjang, tidak sampai dua jam selepas itu, jawapan saya terbukti salah. (-_-)

Maka, bergemalah takbir raya di seluruh negara Malaysia malam ini. Saya pun menghantar sms ucapan selamat hari raya kepada rakan-rakan.

Mendengar alunan takbir raya secara adatnya akan membuat kita 'feeling'. Pelbagai rasa meresap di jiwa ketika mendengar takbir raya. Ada rasa sedih, terharu, bahagia, insaf dan pelbagai perasaan yang walau apapun perasaan itu, perasaan itu tetap indah. Perasaan yang hanya dapat dinikmati dua kali sahaja setahun.

Namun, tahun ini 'persepsi perasaan' (hoh, ada ke prosa ini?) terhadap takbir raya berubah sedikit. Ketika mendengar takbir raya malam ini. saya teringat kisah Rahman dalam novel Gelak Tergolek oleh Wann Azlan. Dan jujur, ingatan itu membuat saya ketawa. Haha. (-_^)

Saya kongsikan di sini apa yang membuat saya ketawa ketika mendengar takbir raya tahun ini. Semoga perkongsian ini membuat anda juga ketawa.

Selamat hari raya semua :)





Takbir Raya Yang Menggelikan Hati


"Abang sahur ke?" soal Maimun.

"lye, sahurlah."

"Hari ni dah rayalah sayang oi..." kata Maimun lalu tergelak mengekek.

Mak Hendon yang baru muncul pun turut tergelak sama.

"Astaghfirullahalazimm...." Rahman menepuk dahi. "Macam mana pulak boleh lupa da...."

"Dah nyanyuk kut. Padahal semalam abang jugak yang mula-mula tengok pengumuman raya," balas Maimun.

Selesai bersiap dengan pakaian baru, maka tibalah acara penting di pagi raya, iaitu bersalam-salaman dan bermaaf-maafan di ruang tamu.

Rahman sedikit terlewat kerana dia adalah orang yang terakhir mendapat giliran mandi tadi. Yang lain telah pun selesai bermaaf-maafan sebaik sahaja Rahman datang. Dengan tergopoh-gapah Rahman pun menghulurkan tangannya kepada Pak Brahim.

"Minta nafkah zahir dan batin, abah," katanya dengan merendah diri.

"Hah?" Pak Brahim terperanjat besar. "Kenapa abah?" Rahman kehairanan.

"Kamu minta nafkah zahir dengan batin apa hal? Aku ni laki kamu ke?" soal Pak Brahim.

"Eh, bukan. Saya nak minta maaf zahir dan batin, abah." Rahman terpisat-pisat malu. Dia mengerling ke sebelah.

Mak Hendon menjegilkan mata sambil mengerutkan dahi.

Maimun pula hanya menggeleng-gelengkan kepala.

Manakala Imi hanya terpegun dengan matanya berkedip-kedip, mungkin dia tidak faham sangat apa yang mereka perkatakan.

...........

SETIBANYA di surau, takbir telah pun dialunkan. Nampaknya pagi masih awal lagi, jemaah pun hanya baru ada beberapa orang.

Rahman mengambil tempat di barisan paling hadapan. Dia mahu merebut peluang untuk mengalunkan takbir raya, yang hanya sekali setahun itu.

Apabila tiba gilirannya, Rahman menerima mikrofon dengan gembira. Dengan penuh semangatnya Rahman memulakan takbir.

"Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar, Lailahaillallah huallahhuakbar, Allah huakbarwalillah hilhamd."
Makmum pun menyambut.

"Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar, Lailahaillallah huallahhuakbar, Allah huakbarwalillah hilhamd. "
Rahman menyambung takbir.

"Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar, Lailahaillallah huallahhuakbar, Allah huakbarwalillah hilhamd."

Maka makmum pun menyambutnya.

"Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar, Lailahaillallah huallahhuakbar, Allah huakbarwalillah hilhamd."

Rahman menyambung takbir lagi.

"Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar, Lailahaillallah huallahhuakbar, Allah huakbarwalillah hilhamd."

Makmum menyambut lagi.

"Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar, Lailahaillallah huallahhuakbar, Allah huakbarwalillah hilhamd."

Rahman meneruskan takbir di rangkap yang terakhir.

"Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar, Lailahaillallah huallahhuakbar, Allah huakbarwalillah hilhamd."

Rahman terdiam. Dia terlupa macam mana nak menutup takbir. Namun takbir itu juga disambut makmum.

"Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar, Lailahaillallah huallahhuakbar, Allah huakbarwalillah hilhamd."

Rahman pun terpaksa bertakbir lagi dan Cuba mengingat penutupnya. Namun dia tetap gagal.

Manakala makmun pula tetap menyambut takbirnya. Situasi ini berlarutan sehingga berbelas-belas kali ulangan takbir.

Rahman sudah tidak tahan lagi. Suaranya sudah mula serak. Takkan dia kena bertakbir hingga nak sembahyang raya. Maka dia bertekad untuk menutup takbirnya kali ini.

"Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar, Asyhaduallailahaillallah, Waashaduanna Muhammadarrasulullah, Hayya 'alassolah, Hayya `alalfalah.... "

Peha Rahman ditepuk oleh orang sebelahnya. Rahman tidak menoleh, tetapi dihulurnya mikrofon kepada orang itu. Rahman menekup mukanya dengan tangan. Dia tahu, semua orang memandangnya kini. Biarlah.

Sebenarnya Rahman sedar yang penutup takbirnya itu adalah salah, tetapi dia nekad untuk menutupnya tadi. Aduh, malunya! Hati Rahman mengeluh panjang.
Orang di sebelah Rahman pun mengalunkan takbir dengan lunaknya. (-_^)