14/09/2012

Jumaat Berbau Ubat (Syawal Saya Lebih Sehari)


Jumaat Berbau Ubat
(Syawal Saya Lebih Sehari)


(NewPeterPanBand - Bintang Di Surga. PeterPan memilih untuk bangkit kembali dengan album instrumental aka tanpa vokal. Namun, tidak menghukum - ..atau membuang- Ariel yang pernah melakukan kesilapan. Apapun itu kisah mereka yang saya ambil ialah karya mereka. Saya yang tidak pernah jemu mendengar lagu asalnya sejak bertahun-tahun dan tidak pernah jemu mendengar instrumental ini berulang-ulang sejak Ramadan yang baru berlalu)

Sama ada bagi umat Islam di tanahair Malaysia mahupun di Brunei, hari Jumaat hari ini adalah Jumaat terakhir bagi bulan Syawal tahun 1433H. Di Malaysia, hari ini adalah 27 Syawal 1433 kerana Malaysia menyambut satu Syawal pada 19 Ogos 2012. Sementara di Brunei adalah 26 Syawal 1433. kerana Brunei menyambut satu Syawal pada 20 Ogos 2012. Bermakna tahun ini saya mendapat bulan Syawal yang lebih sehari (Eh, ye ke? :p) kerana saya menyambut satu Syawal di tanahair pada 19 Ogos.

Bagi mereka yang telah lama membaca blog ini, tahu bahawa hari Jumaat adalah hari kesukaan saya. Kerana itu, dalam blog ini ada kategori artikel yang saya beri nama 'Post Khas Hari Jumaat'. Klik link di bawah untuk membaca artikel-artikel yang pernah saya tulis khas pada hari Jumaat.

Post Khas Hari Jumaat 

Jumaat hari ini membawa saya ke minggu pertama Syawal ketika kembali ke pangkuan keluarga sempena cuti raya di tanahair. Ibu merancang sesuatu untuk kami sekeluarga pada Jumaat pertama Syawal. Namun yang berlaku sebaliknya, Jumaat pertama Syawal yang baru berlalu, kami sekeluarga sibuk di hospital; kerana ibu dimasukkan ke wad.

Rindu ambuyat dan rancangan ibu untuk hari Jumaat 


Malam menjelang lebaran, saya dan adik perempuan kedua (yang belajar di Kuching) menyuarakan kerinduan kami kepada ibu; bahawa kami rindu mahu makan ambuyat. Lalu, ibu merancang supaya kami makan ambuyat pada hari Jumaat (6 Syawal 1433). Dan ibu meminta saya mengajak seorang teman rapat untuk bersama 'jamuan ambuyat' kami itu. Pasti seronok kata ibu jika teman itu ada bersama kerana ibu seronok melihat teman itu ketika makan.

Lalu ibu menceritakan tentang satu hari Jumaat seminggu sebelum Ramadan yang lalu. Ketika itu saya di Brunei dan teman itu datang ke rumah. Ibu menjamu teman itu dengan ayam masak merah masakan ibu (tanpa nasi kerana teman itu tidak mahu ibu menghidangkan nasi). Berselera sekali dia makan kata ibu. Dan ibu, dengan jiwa keibuan beliau suka melihat itu sebagaimana dia bahagia jika kami anak-anaknya menikmati masakannya dengan penuh berselera.

Jumaat Berbau Ubat 


Pagi itu, hari Khamis hari Raya kelima. Ibu ke pasar untuk membeli ikan, sayur dan ulam kegemaran saya dan adik-adik untuk dimakan bersama ambuyat pada Jumaat keesokan harinya selepas solat Jumaat. Sememangnya mood bercuti dan makan bersama sekeluarga selepas solat Jumaat sangat indah rasanya.

Sekembali dari pasar, ibu mengadu sesak nafas. Sememangnya ibu penghidap asma. Namun, kali ini agak luar biasa. Petang itu ibu pitam. Ibu dibawakan ke klinik dan doktor klinik meminta kami membawa ibu ke hospital. Selesai prosedur di Unit Kecemasan, ibu dimasukkan ke wad. Lalu pada malam Jumaat minggu pertama Syawal yang lalu kami sekeluarga sibuk di hospital.

Pagi Jumaat keesokan harinya, saya mengambil giliran menjaga ibu kerana adik perempuan pertama yang bekerja di bank kerajaan tidak dapat cuti raya. Adik perempuan yang kedua pula telah menjaga ibu semalaman tadi. Ibu menyuarakan kepada saya tentang rancangan Jumaat kami hari itu sebelum beliau terlelap. Ketika ibu lena, dengan di hidungnya tiub bantuan pernafasan, saya ingin mengambil gambar ibu tapi entah kenapa hati saya berat untuk melakukannya.

Lalu, buat mencantas masa yang terasa lambat bergerak dan hati yang dilanda galau dan risau, saya menganyam origami bintang. Lena ibu tidak lama. Kemudian datang doktor bersama jururawat dan pegawai farmasi yang semuanya wanita pelbagai bangsa di Malaysia; Iban, Cina dan India. Yang Melayu saja tidak ada kerana bercuti raya. Bertuah kerana mereka bertugas di wad yang staffnya pelbagai bangsa lalu dapat cuti raya. :)

... Limpahan kasih sayang Allah jua semuanya, Alhamdulillah.



(Ibu, adik perempuan pertama-kanan, adik perempuan kedua - kiri yang merupakan seorang bakal jururawat)



(Ambuyat. Petang Isnin, 9 Syawal 1433)



(Saya pagi tadi bersama anak-anak menyertai pertandingan Tausyeh antara cawangan-cawangan sekolah kami)


(Pertandingan Tausyeh antara cawangan sekolah Nusa Laila Puteri dan Nusa Jaya yang berlangsung pagi tadi di cawangan Gadong, Negara Brunei Darussalam. )


(Saya dan adik bongsu pada hari raya pertama)


(Saya dan anak-anak pada hari raya ke12-Malaysia, 11-Brunei)


(Untuk 'The KAF-FA Band')


2 ulasan:

  1. tedah aku nangga mak u bro...sama la kita kinek tok, dolok org tua jaga kita masa agik kecik...kinek tok sidak mengharap kita yg dah besar tok menjaga sidak mun dah tua klak...sbg anak kita perlu balas jasa sidak dlm apa cara sekalipun...aku pun masih belajar dlm hal2 mcm tok...masih belum sempurna...tq sbb buat entri tok

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah tanggungjawab kita sebagai anak bro. Beraya di hospital kmkorang sefamily hari ya. Tapi, sik lamak la. 4 ari jak mak ku di wad. yala raya tok tek cam semun jak ku..

      Padam