21/09/2012

Minta Maaf Facebook - Saya Perlu Memilih


Minta Maaf Facebook - Saya Perlu Memilih


Jumaat datang lagi dengan aromanya yang tersendiri. Bagi saya sendiri dan mungkin juga bagi orang lain, Jumaat menjadi hari kesukaan. Bagi tempat Jumaat menjadi hari cuti seperti di Negara Brunei Darussalam ini (juga, bagi Kelantan dan Terengganu di tanahair Malaysia), sememangnya Jumaat menjadi hari kesukaan. Pun begitu, bagi tempat yang bercuti pada hari Sabtu seperti di negeri asal saya iaitu Sarawak, mood Jumaat tetap santai.

Di sini pada waktu ini, majlis perkahwinan di-raja iaitu perkahwinan puteri ke-lima DYMM Sultan Haji Hasanal Bokliah, Sultan Negara Brunei Darussalam, iaitu perkahwinan Puteri Hajah Hafizah Sururul Bolkiah dengan suaminya, Pengiran Haji Muhammad Ruzaini; semakin menuju kemuncaknya. Pada hari Ahad ini, tidak ada sesiapa pun membuat kenduri kahwin di seluruh Negara Brunei Darussalam; bagi menghormati dan meraikan perkahwinan Puteri Ke Bawah Duli tersebut.


Puteri Hajah Hafizah Sururul Bolkiah

KLIK SINI untuk 13 Gambar sekitar pernikahan Puteri Hajah Hafizah Sururul Bolkiah dengan suaminya, Pengiran Haji Muhammad Ruzaini. Puteri ke-lima DYMM Sultan Haji Hasalan Bokliah, Sultan Negara Brunei Darussalam. *Credit gambar: http://amazingnara.com


Justeru, istimewa kepada Puteri Hajah Hafizah Sururul Bolkiah dengan suaminya, Pengiran Haji Muhammad Ruzaini, patik bersama The KAF-FA Band, mengucapkan tahniah dan mengirimkan gugusan tulus doa bersama lagu Tarikh Luput Cinta dari kami. (Lirik dan video Tarikh Luput Cinta di bawah)


Bagi warga pendidik di Brunei pula, minggu ini kami akan menyambut Hari Guru. Lalu, Isnin nanti menjadi hari cuti sambutan Hari Guru. Bezanya dengan tanahair Malaysia selain tarikh, di Malaysia Hari Guru bukan hari cuti persekolahan. Namun berbeza lagi dengan sekolah lain di Brunei, pelajar Tahun 11 (Tingkatan 5) sekolah kami akan tetap bersekolah pada hari Isnin nanti untuk Ujian Lisan Bahasa Inggeris O Level mereka; kerana jadual yang sudah ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan.

Kami di sini hanya akan bersekolah pada minggu depan, selepas itu cuti pertengahan semester. Mood cuti sudah merebak di hati saya. Lalu petang ini hati saya memilih untuk bersantai-santai sahaja. Antara yang saya lakukan petang tadi ialah me-YouTube dan melihat kembali tulisan-tulisan saya yang pernah saya tulis di blog ini dan blog lain satu masa dulu.

Sedang elok memanjakan diri dan bersantai-santai, saya dikejutkan oleh hati saya sendiri. Bahawa saya perlu membuat pilihan. Owh...


Saya Perlu Memilih


Setelah agak lama menyepi dalam dunia blogging, saya memilih untuk kembali pada bulan Syawal yang baru berlalu. Maka, pilihan untuk kembali menjadi blogger menambah To Do List saya.

Dengan tugas utama sebagai guru ditambah karier lain sebagai penulis, usahawan dan pemuzik; empat karier yang menjadi pilihan hati. Justeru, saya perlu lebih berhati-hati dalam menggunakan masa. Kata lain, perlu berhati-hati ketika memilih untuk apa masa mahu digunakan.

Bukan itu sahaja, dalam proses mengaktifkan kembali blog ini dan mengaktifkan kembali diri sebagai blogger, saya juga perlu memilih apa yang perlu dibuat. Selain kembali kepada rutin menulis post baru, beberapa lagi perkara perlu dilakukan sebagai blogger. Antaranya, mengemaskini rekabentuk blog, menjaringkan kembali network yang pernah dibina satu masa dulu, promosi, 'mengumumkan' (hehe..) kepada bloghosphere bahawa saya sudah kembali blogging dan lain sebagainya.


Pilihan Ini Memerlukan Saya Meminta Maaf


Begitulah serba sedikit antara pilihan-pilihan yang perlu saya pilih setiap masa sekarang. Setidak-tidaknya sehingga November nanti masa yang ada perlu saya pilih untuk apa.

Justeru, suka saya mengambil kesempatan ini untuk meminta maaf kepada saudara dan sahabat. Kiranya, ada perkara yang kalian beritahu di Facebook yang tidak sampai ke pengetahuan saya, saya minta maaf. Kerana saya sedang mengehadkan masa berfacebook. Buka Facebook hanya pada lepas subuh dan malam. Itupun hanya buka laman profile sendiri, notification, inbox dan friend request. List close friend juga sudah saya senarai pendekkan.

Jadi, kiranya ada perkara penting inbox saya atau 'tag'. Supaya saya tidak terlepas atau ketinggalan. Untuk mereka yang 'dekat', ya telefon bimbit saya boleh menerima sms 24 jam setiap hari.. :)

Dengan mengharap kasih sayang Allah jua semuanya..



TARIKH LUPUT CINTA

(Tribute to novel 'Tarikh Luput Cinta' karya Lynn Dayana)

Lirik dan lagu oleh:
UstazCahaya & Aysyah Lee

Kekasihku
ketika cinta kita bersatu
berhenti putaran masa dan
waktu

Kekasihku
ketika cintamu kuterima
masa terhenti untuk
selamanya

Saat tersimpul cinta kita
dalam ikatan yang sempurna
dengan limpahan tulus doa
abadi cinta kita
dunia hingga syurga

Kekasihku yakinlah
setia kasihku abadi tiada akhirnya
Sayangku percayalah
tulus cintaku tiada tarikh luputnya

Tiada tarikh luput cinta kita

Copyright:
The KAF-FA Band, UstazCahaya, Aysyah Lee, Lynn Dayana.
(C) JANUARY 2012.




3 ulasan:

  1. Lagu Tarikh Luput Cinta ya bro masih lagi bermain di MP3 player dalam kereta saya boss.lirik nya menyentuh perasaan dari segi yang aku jarang explore haha ada sentuhan rohani sikit.apa2pun good job for making this kind of song.

    BalasPadam
    Balasan
    1. My Brother, Adi Herman.
      Terima kasih bro msh dgr rekod tok.. Dah bulan 9 tk kan, belum juak lagu tk dpt dipolah full version nya.. Dah main pun akustik di radio tem interview ariya.. So, camnei bro?=)

      Padam
  2. Tanpa Nama24/10/12 21:10

    Bila mok siap lagu tok?

    BalasPadam