23/09/2012

Saat Cinta Kita Bertemu


Saat Cinta Kita Bertemu







"Fifty years from now, when you're looking back at your life, don't you want to be able to say you had the guts to get in the car?"
- Sammy berkata kepada Mikaela, saat cinta mereka bertemu.



Selepas makan tengahari, hati ingin mencucui pinggan mangkuk yang memenuhi sinki. Lepas itu mengemas bilik yang.. Yang katilnya dipenuhi pakaian yang sudah dibasuh dan yang belum dibasuh. Huhu. Malu. (-_=) ~ jika ibu tahu, pasti beliau tidak suka dan pasti akan lebih menekan soal peri pentingnya seorang isteri. Heh2 (-_*)

Namun, hati hanya ingin tapi badan memilih untuk berbaring sementara menunggu azan zuhur. Entah nyamannya aroma hari minggu ini, saya terlena dengan lagu Opick di telinga. Bangun jam satu lebih. Saya memandikan diri dan menunaikan solat zuhur. Lepas solat, saya mengadap komputer. Entah, nyamannya aroma hari minggu ini, kerana esok cuti. Lalu, petang minggu ini hati saya memilih untuk memanjakan diri.

"Hari ini saja, esok sambung lagi apa yang perlu dibuat dan menyelesaikan timbunan kerja yang di hadapan mata", kata saya memujuk diri sendiri kerana esok juga cuti.

Ustaz Transformers


Lalu lepas solat zuhur yang agak terlewat itu, saya menonton movie. Tranformers 1 menjadi pilihan. Nak tahu? Walaupun saya pernah dikenali sebagai 'Ustaz Tranformers' tapi Transformers 1 inilah satu-satunya Tranformers yang saya layan. (Dulu pernah digelar 'Ustaz Tranformers' selepas memberi ceramah motivasi bertemakan Tranformers kepada pelajar bakal PMR dan SPM di sebuah sekolah di Bintulu, Sarawak) (-_+)

Kebetulan ketika itu, masih musim Transformers 2 dan zaman 'Rubic Cube'. Saya cuba memahami perasaan dan mood para remaja yang mungkin rasa 'dirampas' hari minggu mereka untuk gotong royong di masjid, kemudian solat hajat dan terpaksa lagi duduk mendengar ceramah motivasi saya. Lalu, awal-awal lagi sejak mendapat panggilan dari urusetia program tersebut, saya mencari sesuatu yang boleh mencuri hati mereka.

Maka, saya gunakan Tranformers sebagai tema dan kaitkan dengan Israk Mikraj yang kebetulan masa itu bulan sambutan Israk Mikraj. Alhamdulillah, hati mereka dapat diambil.

Saat Cinta Mereka Bertemu


Dalam Transformers satu inilah Sammy bertemu cintanya. Cinta kepada Bumblebee yang merupakan kereta pertamanya. Cinta kepada Mikaela. Cinta kepada autobot. Cinta kepada untuk menjaga keamanan dan keselamatan dunia. Cinta seorang hero.

Sammy sebuah karektor yang unik bagi saya, dan ini diakui oleh Mikaela Banes, rakan sekelas Sam yang kemudiannya menjadi kekasihnya. Kata Mikael,

"You are the strangest boy I have ever met".

Banyak perkara yang menarik dan mencuit hati saya tentang Sammy dalam Tranformers 1 ini. Pertama, namanya yang unik tetapi selalu menjadi lelucon ("Sam Wik kiddi..") yang sebenarnya, Samuel Witwicky. Mungkin juga Wikepedia ada menaja dalam filem ini. Hehe :) Seorang yang gelabah, mendapat perhatian berlebihan dari orang tuanya yang ketat disiplin (untuk situasi Amerika..), naive dan banyak lagi.

Walau sudah berkali-kali menonton filem ini, saya masih ketawa dengan beberapa babak. Antaranya, ketika Sammy mengejar (dengan basikal berwarna merah jambu) 'Bumblebee'- keretanya yang disangkanya dicuri, sambil berkata,

"No, no, no, no, no, no... Hey! That's my car! ".

Dia menelefon polis dan saya masih ketawa seperti kali pertama menontonnya dulu, ketika dia berkata;

"Hello? 911 emergency! My car's been stolen! I'm in pursuit! I need the whole squadron, bring everyone! No, no don't ask any questions, my father's the head of the neighbourhood watch!"

Dengan gelabahnya Sammy dan ayat, "I'm in pursuit!", mengembalikan nostalgia zaman bermain Need For Speed dolu-dolu. Bilamana kereta kita dalam game tersebut dikejar polis.

Juga, masih mencuit hati saya, ketika autobot bersembunyi dari parent Sam. Masih kelihatan comel saja jentera-jentera agam itu cuba bersembunyi. Dan banyak lagi. Selain Transformers sebenarnya mengembalikan nostalgia zaman kanak-kanak saya pada tahun 80-an. :)

Sudut perwatakannya, yang menarik hati saya ialah Sammy agak 'innocense' (dalam standard remaja Amerika). Seorang yang penyayang, setia dan sanggup berkorban. Katanya, 'no sacrifice no victory', yang diwarisinya daripada ayah dan moyangnya Captain Witwicky. Lembut hatinya dan menghargai orang-orang yang menyayanginya. Sifat-sifat yang boleh dikatakan ada pada saya. :)

Malah kadang dibuli oleh ibu bapanya sendiri. Contohnya ketika bapanya membawa Sammy membeli kereta pertamanya. Bapanya sengaja membawa Sammy melintas kedai kereta PORCHE dan Sammy menjerit teruja. Kemudian, merajuk dan marah ketika sedar bapanya hanya bergurau. Siapa sangka, Sammy akhirnya menjadi hero yang menyelamatkan bumi dan manusia, bersama teman-teman Autobotnya. Haha :)

Ebay Bagi Saya dan Sammy






Optimus Prime: He accidentally activated his navigation system. The coordinates to the Cube's location on Earth were imprinted on his glasses.

Sam Witwicky: How did you know about his glasses?

Optimus Prime: eBay.

Sam Witwicky: eBay...




Ebay. Bercerita tentang Ebay, Ebay adalah antara 'akademi keusahawanan saya'. Ketika memasuki dunia blogging tujuh tahun yang lalu, mulanya untuk mempelajari keusahawanan di internet. Ebay adalah antara platform tempat saya belajar. Walaupun kemudian saya tidak tampil sebagai 'Saudagar Ebay', kerana saya lebih menjurus kepada menjadi blogger kemudian tampil sebagai penulis; tetap ilmu dan pengetahuan yang saya pelajari bersama Ebay banyak membantu saya. Antara guru Ebay saya ialah seorang saudagar Ebay dari Singapura, yang mengajarkan saya peri pentingnya benda-benda kecil dalam membina diri sebagai usahawan contohnya, skrin komputer yang lebar, mouse yang selesa dan lain sebagainya. Selain saya pernah mengikuti kursus dan bimbingan berbayar dengan beberapa orang pakar Ebay di Malaysia.

Dari sudut keusahawanan dan pemasaran, banyak yang kita boleh pelajari daripada Tranformers. Dan jangan tidak tahu.. Setiap kali ketika musim Transformers, itulah antara musim 'kencang' dan 'durian runtuh' bagi pedagang Ebay seluruh dunia termasuk mereka yang di Malaysia. Juallah apa saja yang berkaitan Transformers, boleh buat duit di Ebay jika kena caranya. Itu pada musim Transformers. Malah ketika musim Transformers 2, permainan 'Rubik Cube' menguasai pasaran permainan di mana-mana, terutama kanak-kanak dan remaja di tanahair Malaysia.

Selain itu, dalam pembikinan filem Transformers, bukan saja dua syarikat perfileman gergasi Amerika bergabung tenaga, malah banyak pihak lain yang berkerjasama termasuk Angkatan Tentera Amerika. Banyak kenderaan, kereta dan pesawat juga peralatan ketenteraan yang digunakan dalam filem Transformers. Tentera Amerika dan syarikat General Motor meminjamkan penerbit apa yang mereka perlukan. Selain itu, kita perhatikan, Hasbro membawa banyak syarikat-syarikat Amerika menaja dan beriklan dalam filem ini, antaranya, Ebay, General Motor, Apple, Burger King, dan banyak lagi yang saya tidak dapat lagi mengingat nama-nama itu.

Bagi saya, filem Transformers 1 amat nostalgik (secara peribadi) dan filem ini sarat dengan mesej kasih sayang, pengorbanan, kerjasama dan keamanan. Itupun, mesej kasih sayang, pengorbanan, kerjasama dan keamanan dalam 'standard Amerika sebagai hero dunia'. Selain mesej 'insaf' dan 'minta maaf' Amerika kepada dunia, dunia Islam khususnya, Filem Transformers 1 sarat dengan kerjasama keusahawanan dan pemasaran. ('insaf' dan 'minta maaf' dalam standard Amerika). Itu kita boleh perhatikan dari soundtrack tema Tranformers 1 dari Linkin Park - What Ive Done. Saya suka dengar lagu itu.

Dan entah nyamannya aroma hari minggu ini, hati saya rasa damai dan bahagia sehingga selesai menulis post ini, 'Saat Cinta Kita Bertemu..' :)

3 ulasan:

  1. Still aku sependapat dgn kau bro,transformers part 1 masih lagik best jalan ceritanya d yg part lain hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. My Brother, Adi Herman..

      Banyak suka-duka blogging tok bro mun dikenang.. Pernah benar2 serius aku dolok belajar dunia blogging dan internet marketing..

      Haha.. Mun aku nang layan Transformers 1 jak la.. Sayangnya, Transformers movie sik konsisten owh..

      Pssst; Ataukah kerana Megan Fox sudah semakin berusia.. Haha (-_=)

      Padam
  2. Tanpa Nama24/10/12 21:09

    What I've done

    BalasPadam