02/10/2017

Kami Suami Isteri Kagum Dengan Anak-anak Solehah Seramai 35 Orang Ini


Kami Suami Isteri Kagum Dengan
Anak-anak Solehah Seramai 35 Orang Ini




Majlis usai beberapa minit sebelum azan maghrib. Syukur juga seorang pengasuh dan beberapa anak solehah sudi menaiki kereta kami untuk dihantar pulang ke pusat mereka di Taman Sejati Ujana, Sandakan, Sabah.

Pagi itu selepas memotong dan mengemaskan rambut di tempat biasa, kami suami isteri pergi mencuci kereta. Kereta pun dicuci di kedai yang biasa. Iya, memang beginilah saya yang suka menjadi 'pelanggan setia' jika berkaitan perkhidmatan. Jika satu kedai sudah memberi perkhidmatan yang sesuai di hati saya, tidaklah saya suka bertukar ke tempat lain untuk perkhidmatan tersebut. Contohnya gunting rambut dan cuci kereta. Walaupun terpaksa menunggu lama di kedai cuci kereta itu dan menahan lapar pula, saya sanggup.

Betul-betul ketika kami suami isteri sampai di rumah, saya menerima mesej Whatsapp daripada seorang adik dalam grup #fahamsolat. Mesej tersebut memberitahu majlis di rumahnya diawalkan waktunya ke selepas asar. Asalnya majlis itu mahu dibuat selepas isya. Jam sudah menghampiri pukul 2 petang. Kami suami isteri makan apa adanya nasi goreng yang disediakan untuk sarapan pagi tadi bersama keropok lekor.

Kisahnya, adik ini merupakan seorang artis nyanyian di Sandakan, Sabah. Beberapa hari yang lalu adik  ini menghubungi saya menyatakan hajat untuk menjamu anak-anak yatim di rumahnya. Syukur, dengan bantuan seorang sahabat saya, anak-anak yatim dan asnaf dari Pertubuhan Pengurusan Rumah Amal Selawat Nabi - Pprasn dapat hadir ke jemputan tersebut.

(Page Facebook Pertubuhan Pengurusan Rumah Amal Selawat Nabi - Pprasn https://m.facebook.com/Pertubuhan-Pengurusan-Rumah-Amal-Selawat-Nabi-Pprasn-)

Beberapa orang anak-anak soleh ini makan bersama saya dan isteri di satu tempat duduk. Saya dan isteri melayan mereka dan mereka senang dengan kami. Kami suami isteri kagum dengan anak-anak solehah seramai 35 orang ini. Akhlak mereka sangat baik. Sopan dan mudah diatur. Paling kami kagum anak-anak yang berusia taska dan tadika ini menyusun pinggan mereka selepas makan.

Majlis usai beberapa minit sebelum azan maghrib. Syukur juga seorang pengasuh dan beberapa anak solehah sudi menaiki kereta kami untuk dihantar pulang ke pusat mereka di Taman Sejati Ujana, Sandakan, Sabah.

Ketika memandu pulang ke rumah, saya menguatkan azam untuk memiliki rumah kebajikan sendiri untuk kanak-kanak yatim dan asnaf, seperti mereka itu.

Syukur Alhamdulillah. September 2017 ditutup dengan indah dan semoga diredhai Allah.

اَللَّهُمَّ آمــــــــــــــــــين
آمينَ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن
:
Saya,
Norudin Draman UstazCahaya
www.ustazcahaya.my
:
Pendidikan Al-Quran Kanak-kanak
www.facebook.com/pandaimuqaddam
:
(11 Muharam 1438/
1 Oktober 2017, 22:12)





.........................................................................
16 tahun pengalaman saya mengajar
Al-Quran sejak tahun 1999.
Insya Allah, di Facebook
'Pendidikan Al-Quran Kanak-kanak'
(www.facebook.com/pandaimuqaddam)
saya berkongsi ilmu, maklumat, tip,
panduan dan pengalaman.
Khususnya untuk para ibu ayah
menjadi guru pertama kepada anak.
Guru pertama yang mengajar tentang
Islam dan Al-Quran di rumah
bermula sejak anak berusia satu (1) hari.

Norudin Draman UstazCahaya
www.ustazcahaya.blogspot.my

Facebook Page:
Dari Blog UstazCahaya
www.ustazcahaya.my

Rangkaian Media Sosial:

Facebook | Instagram | Twitter
@ustazcahaya
#ustazcahaya

Whatsapp | Telegram
016-8472303

Email:
ustazcahaya@gmail.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan