18/10/2017

Buku Cerpen Untuk Che Man


Buku Cerpen Untuk Che Man





Dipost oleh sahabat saya Che Man 
di Facebook petang tadi:

Petang tadi, sahabat saya Che Man menulis di Facebook tentang buku cerpen yang saya kirimkan kepada dia yang baru diterimanya. Buku Antologi Cerpen Adiwarna 3: Cinta Pertama, terbitan JS Adiwarna tahun 2014. Cerpen saya yang berjudul 'Mari Kita Mengira Sayang' termuat dalam buku antologi cerpen tersebut. Saya mengenali Che Man ketika dia mengadakan bengkel matematik di sekolah tempat saya bertugas di Negara Brunei Darussalam dahulu. Bengkel matematik Che Man saya adaptasikan menjadi bengkel matematik Aidil dalam cerpen 'Mari Kita Mengira Sayang'.

Saya menerima sijil penyertaan bengkel matematik Che Man.
Tahun 2014 di Negara Brunei Darussalam.

Cerpen 'Mari Kita Mengira Sayang' pula dihasilkan dalam tempoh 36 jam. Gara-gara mengejar tarikh tutup penyertaan untuk menghantar cerpen bagi penilaian untuk Antologi Cerpen Adiwarna 3: Cinta Pertama. Cerpen 'Mari Kita Mengira Sayang' mengisahkan tentang cinta pertama Aidil dan Nina. Menggunakan plot yang ringkas iaitu ketika Aidil mengendalikan bengkel matematik di Rumah Kasih Kamariah, iaitu rumah anak yatim di mana Aidil dibesarkan. Bengkel tersebut, Aidil mulakan dengan mendeklamasikan puisi 'Mari Kita Mengira Sayang'.

Ketika Aidil dalam cerpen 'Mari Kita Mengira Sayang' mengendalikan bengkel matematik, Puan Saodah mengimbas kembali kisah cinta pertama Aidil dan Nina yang pernah ditentang oleh dia dan suaminya iaitu ayah Nina. Namun, ketika dia menyaksikan bengkel Aidil itu dia mendoakan agar cinta Aidil dan Nina bertaut kembali.

Cerpen 'Mari Kita Mengira Sayang' saya tulis pada bulan Ramadan tahun 2014 masehi. Ditulis dalam hijrah di Negara Brunei Darussalam dikembangkan dari puisi saya yang berjudul 'Mari Kita Mengira Sayang'. Puisi 'Mari Kita Mengira Sayang' tulis pada bulan Februari 2012. Zaman awal hijrah ke Negara Brunei Darussalam.

'Mari Kita Mengira Sayang' adalah puisi kedua yang saya tulis awal tahun 2012. Percubaan menginspirasikan nombor sebagai bunga bahasa menjadi karya sastera; usaha mendekatkan matematik dan sastera yang dipisahkan oleh sistem pendidikan lama. Sedangkan ilmuwan Islam terdahulu, mereka ramainya adalah pandai bahasa juga adalah ahli sains dan matematik dalam masa yang sama.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan