09/11/2018

Lamaran Diterima (Content Writer Dengan Upah Bulanan)


Lamaran Diterima
(Content Writer Dengan Upah Bulanan)
(Oleh: Norudin Draman UstazCahaya)


(Rezeki bulanan saya sebagai Content Writer kepada
seorang usahawan besar dalam industri produk kesihatan)


Hari ini sudah 1 Rabiulawal 1440 Hijrah. Bulan ketiga dalam kalender Islam. Jika blogosfera ini diibaratkan sebagai kerbau, sayalah bangau. Seperti kata pantun Melayu...


Orang petani membuat dangau,
Dibiar kosong tidak bekerja;
Berapa tinggi terbang bangau,
Akhirnya di belakang kerbau juga.

Hari ini adalah hari Jumaat, yang merupakan hari paling saya suka dalam seminggu. Sejak zaman kanak-kanak sehingga kini berusia sudah ada anak, saya tetap suka akan hari Jumaat. Malah, sejak memulakan blog ini sembilan tahun (sejak 2009) yang lalu, saya buat satu 'label' (kategori) post di blog ini dengan nama 'Post Khas Hari Jumaat'.

Alhamdulillah hari ini adalah hari yang indah dan baik. Saya mendoakan semoga anda juga menikmati indahnya Jumaat hari ini, Allahumma Amin, Ya Rabb al-Alamin.

Rindu Zaman Blogger

Hari Isnin yang lalu, saya minum petang di sebuah kedai berhampiran pejabat PDC Borneo. Sambil menunggu 'Bun Tunok' (roti bakar) saya scroll dinding Facebook. Nampak iklan baju-t lalu terus saya screenshot. Kata-kata pada baju-t tersebut membuatkan saya teringat Sammy dalam Transformers yang mewarisi kata-kata keramat datuknya Witwicky yang berbunyi, "'no sacrifice no victory'".




Ingatan kepada hero filem Transformers itu membawa ke malam harinya. Saya meluangkan masa membaca post yang pernah saya tulis tentang Sammy dan Transformers di Blog UstazCahaya ini. 

Jujur, sebagai seorang yang pernah mencicipi hasil daripada alam 'Bloghosfera'; saya rindu zaman blogging dulu. Pada waktu itu, menulis di blog menjadi nikmat yang indah. Menulis tanpa mengharap akan dibaca tetapi kerana ikhlasnya menulis waktu itu, ada-ada sahaja rezeki dari aktiviti menulis (biasanya dari upah menulis untuk orang lain).

Caranya, tulis yang baik dan berkualiti di blog peribadi. Orang baca dan orang percayakan kita untuk dia bayar upah menulis apa yang dia perlukan. Itulah yang sekarang trending dipanggil industri 'Ghoswriter', 'Copywriter' atau juga 'Content Writer'.




Content Writer Dengan Upah Bulanan

Alhamdulillah, antara kegembiraan saya pada 1 Rabiulawal 1440 Hijrah ini adalah ketika pagi tadi saya 'on data' telefon bimbit dan mendapat mesej daripada seorang usahawan besar dalam indsutri produk kesihatan di Malaysia. Mesej tersebut yang memaklumkan bahawa beliau dan suami mahu menggunakan perkhidmatan saya sebagai Content Writer mereka. 



Daripada apa yang pernah dibincangkan sebelum ini, tugas saya sebagai Content Writer adalah menyediakan 6 artikel seminggu dengan setiapnya anggaran 400-600 patah perkataan. Tugasan yang saya kira wajar dan logik dengan kemampuan saya. Bayarannya? Insya Allah tugas ini dengan bayaran RMribu.00 sebulan. Alhamdulillah.

Sebagai seorang Penulis Upahan (Ghoswriter) sejak tahun 2009, job seperti ini adalah harapan dan milestone yang telah lama saya impikan. Perasaannya sukar diungkapkan ketika saya mendapat rezeki tetap bulanan daripada kerja menulis.






Setelah beberapa fasa yang saya lalui dalam kehidupan dan menghampiri usia 40-an, saya ingin menikmati kehidupan dengan melakukan apa yang saya lakukan. Syukur Alhamdulillah, sekarang saya hidup dengan melakukan apa yang hati saya senang untuk melakukannya.

Gambar kenangan bersama Ustaz Haji Mohd Isselahuddin, yang menjadi penceramah Kursus Pengenalan Ibadah Umrah yang saya kendalikan di Masjid Al-Abyad, Matang Jaya, Kuching, Sarawak. Gambar pada hari Ahad, 28 Oktober 2018 yang lalu usai kursus yang ditaja dan dianjurkan oleh PDC Borneo - agensi umrah tempat saya berkhidmat sekarang.

Insya Allah, lengkaplah kini saya hidup dengan profil sebagai seorang guru Al-Quran, penulis serta perunding umrah, wasiat dan takaful. Disamping menuruskan sunnah berniaga dengan menjual buku secara kecil-kecilan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan