01/11/2018

Satu 11 (Cinta Ditolak Di Tangga McD)


Satu 11 (Cinta Ditolak Di Tangga McD)
(Oleh: Norudin Draman UstazCahaya)




(Status Facebook saya pada 1 November 2016
)

Memori Facebook mengingatkan saya kepada 1 November 2016 dua tahun yang lalu. Pada hari itu bersamaan 1 Safar 1438 Hijrah, saya terbang dari Sandakan ke Kota Kinabalu dan bermalam di Kota Kinabalu. Hari ini 1 November 2018 bersamaan 24 Safar 1440 Hijrah, saya sudah hampir 5 bulan kembali ke Bintulu.

Insya Allah, dalam 30 hari lagi saya akan terbang ke Tanah Suci untuk menunaikan ibadah umrah. Perjalanan umrah saya insya Allah pada 1 hingga 10 Disember 2018. Subhanallah wal hamdulillah, tarikh yang sangat indah dan bermakna sekali. 1 Disember ketika terbang ke Mekah adalah tarikh hari lahir ibu saya. 10 Disember ketika terbang dari Mekah kembali ke Malaysia adalah tarikh lahir ibu yang melahirkan anak kesayangan saya QAF binti Norudin.

Dalam kesibukan harian sekarang sebagai perunding umrah, antara keutamaan saya adalah untuk membersihkan diri dan menjadi tetamu Allah dalam keadaan yang terbaik yang saya mampu. Salah satu doa yang saya simpan untuk nanti didoakan di depan Kaabah adalah permohonan semoga Allah mengizinkan saya untuk menunaikan ibadah haji pada tahun 1440 hijrah (2019). Jika dikira logik, hampir tidak logik dari segi kewangan, namun ini adalah keyakinan paling tinggi saya kepada Allah, Tuhan sekalian Alam yang bagi-Nya tiada yang tidak logik jika Dia perkenan mengizinkan.



Cinta Ditolak Di Tangga McD

Kembali ke dua tahun yang lalu, iaitu pada 1 November 2016. Catatan ini saya simpan di Facebook dengan setting privasi 'Only Me'. Catatan yang saya tulis dua tahun yang lalu.

Hari ini saya musafir bersamaan tarikh 1 Safar 1438 Hijrah. Setiba di KK pagi tadi dari Sandakan, saya ke kuanter AirAsia KKIA kerana masalah tiket. Dek kerana tiket ada masalah maka cancelled sahajalah. Petua pengalaman saya, kiranya perjalanan ada halangan janganlah dipaksa-paksakan. Tukarlah jalan.

Lalu saya beli tiket airport bus yang berharga RM5; bersamaan jimat RM25 dibanding menaiki teksi. Naik airport bus ke Padang Merdeka Kota Kinabalu. Usha bus ekspress ke Sarawak. Paling cepat esok jam 8 pagi KK-Sarawak.

Walaupun dihitung kira dengan belanja hotel untuk malam ni, kira kos sama lebih kurang dengan harga tiket kapal terbang yang cancelled itu. Namun, rasanya macam lama tak fefeeling dalam bus ekpress perjalanan jauh. Sumbat telinga dengan earphone, sambil menikmati keindahan alam semulajadi Sabah-Brunei-Sarawak.

Eh, tajuk tadi pasal cinta yang ditolak di tangga McD, cerita bas pula yang panjang. Ya selepas ke kaunter AirAsia, saya naik ke McD untuk mendapatkan McD breakfast. Di tangga elektrik ternampak sejambang bunga terbuang. Uina, anduk bha. Kasian. Cinta siapalah yang ditolak ini? Atau mungkin pasangan yang bergaduh yang usaha memujuk dengan jambangan bunga tidak berjaya.

Sepanjang meikmati McD breakfast, saya sumbat telinga dengan lagu Faizal Tahir - Sejati. Menurut Faizal dalam iklan radio yang selalu saya dengar ketika memandu kereta, lagu Sejati ini bertemakan cinta manusia dengan Tuhan.

Biar matiku mencuba demi bahagia,
biar nadiku terhenti demi ke syurga.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan