Ahad, September 16, 2012

"Abang Tidak Pernah Membuangmu, Sayang..."


"Abang Tidak Pernah Membuangmu, Sayang..."






Jika blog ini kekasih, itulah yang sedang saya katakan kepadanya sekarang;  
"Abang tidak pernah membuangmu, sayang. Abang hanya meninggalkanmu dan kini abang kembali kepadamu dengan tidak akan pergi lagi.." 

Hihi.. (-_^)

Saya sayang blog ini


Memasuki dunia blogging sejak tahun 2006, ini bukanlah blog pertama saya. Namun, jika hendak dikatakan di mana saya mendapat 'jatidiri' dan 'dapat tuning yang betul' sebagai seorang blogger; di blog inilah jawabnya. Di sinilah saya mendapat 'jatidiri' dan 'mendapat tuning yang betul' sebagai blogger.

Di blog inilah saya mengamalkan ilmu-ilmu dalam arena blog yang dikumpul sejak 2005. Malah sehingga ke saat ini, blog inilah yang terus mendidik dan membentuk saya sebagai seorang blogger dan penulis.

Tentang blog ini, kenangan-pengalaman dan kisah-peristiwa berkaitannya, amat banyak yang saya teruja mahu bercerita tentangnya. Namun, untuk kali ini, biarlah saya ungkapkan ia melalui sebaris ayat dengan empat kata, iaitu;

"Saya Sayang Blog Ini" 


Ditinggalkan tapi tidak pernah berhenti berfungsi 



Walau blog ini pernah tidak ditulis dan dikemaskini dalam tempoh yang agak lama, saya tidak pernah berhenti memantaunya. Juga, melalui email dan facebook saya terus-menerus mendapat kenalan baru yang baru menjumpai blog ini dan feedback berkenaan blog ini.

Antara yang agak terkini ialah dua feedback berikut, yang saya dapat pada bulan Jun dan Julai 2012:







Menyemak tool 'SITEMETER' pula, saya bersyukur kerana blog ini masih mendapat tempat dalam enjin carian terutama Google. Dari penjejakan yang dilakukan oleh SITEMETER itulah, saya mendapat tahu artikel-artikel yang pernah saya tulis dolu-dolu masih dibaca.




Ada antara artikel-artikel tersebut juga, masih mendapat komen dan respon daripada pelawat baru. 

http://ustazcahaya.blogspot.com/2010/02/tutorial-blog-cara-bagaimana-untuk_18.html?showComment


http://ustazcahaya.blogspot.com/2010/02/ucapan-cinta-penghuni-syurga.html?showComment



http://ustazcahaya.blogspot.com/2010/02/tutorial-blog-cara-bagaimana-untuk.html?showComment

Yang saya insafi dan pelajari 


Sebagai manusia, terdetik juga di hati saya bahawa alangkah indahnya jika saya tidak pernah silap dan culas dalam menulis blog ini. Namun, saya terima satu perkara, 'bahawa daripada menyesali, lebih baik memperbaiki..'. Dan hikmah pelajaran yang saya perolehi daripada kesilapan itu amat bernilai untuk terus membentuk diri saya sebagai seorang penulis dan blogger.

Mendapat tahu bahawa blog ini terus dibaca dan masih memberi manfaat kepada pembaca, saya menginsafi satu perkara;
"Inilah warisan saya yang akan terus dibaca sehingga nanti saya sudah tiada lagi di dunia ini.." 
Semoga apa yang bakal ditinggalkan ini ketika masa saya di dunia ini sudah berakhir nanti, termasuk amal baik yang terus-menerus dikira dan dinilai sebagai amal saya buat bekal ketika kembali bertemu Yang Maha Kuasa.



 “Apabila mati seorang manusia maka terputuslah amalannya melainkan tiga perkara: Sedekah jariah ataupun ilmu yang bermanfaat atau anak yang soleh yang mendoakannya”
(Hadis Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim)

Lalu, dengan keinsafan dan rasa syukur itulah saya berazam untuk terus menulis dan berkongsi cerita dan bual-bicara di blog ini. Sementara masih ada hayat usia dikurniakan yang Maha Esa. Semoga Allah terus merahmati saya dan merezekikan saya untuk menulis dan terus istiqamah menulis di blog ini. Amin Ya Rabb al-Alamin.

Sungguh, limpahan kasih sayang Allah jua semuanya.. Alhamdulillah.

2 ulasan:

  1. jangan ditinggal lamak gilak bro. aku baruk jak berjinak2 dlm dunia blogging tok. sila beri tunjuk ajar bro. u r my mentor in some way. dari www.molotovcocktailz.blogspot.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Insya Allah bro. Sama-sama kita belajar dan berdoa agar kita terus istiqamah..

      Padam