07/02/2018

Duit Dari Menulis (Memori dan Aktif Kembali)


Duit Dari Menulis
(Memori dan Aktif Kembali)



Memori Facebook (18 Januari 2013)

Terakhir tahun 2013 saya mengambil upah menulis untuk orang lain. Selepas itu pekerjaan di Negara Brunei Darussalam memakan banyak masa saya. Saya menghilang di dunia online.


Sebenarnya, awal tahun ini saya mahu bercuti seketika ambil upah menulis. Sehingga nanti terbit buku-buku yang dirancang sejak 2017 yang ideanya terkumpul sejak 2012. Namun, ya rezeki tidak pernah salah alamat. Alhamdulillah, rezeki saya dan rezeki client. Janji 'diskaun' tahun lepas 'mengikat' saya untuk terima job dari client tersebut yang saya panggil 'Kak M' (ganti nama sebenar).

Kisahnya, tahun lepas saya janji dengan Kak M untuk beri diskaun jika beliau upah saya lagi. Maka, ketika menerima mesej daripada Kak M di aplikasi Whatsapp ketika menunggu masuk waktu zuhur di Masjid Nurussyakirin Sandakan tengah hari semalam; ya pasti saya tidak boleh mengelak.

Petang tadi kami suami isteri makan agak lambat dalam jam 3 begitu. Sedang elok makan, masuk mesej Whatsapp daripada Kak M. Borak-borak sikit pasal deposit. Ya, saya terima saja deposit 1/3 daripada jumlah upah yang beliau tawarkan. Sampai rumah saya Whatsapp pula Kak M, beritahu saya cuba siapkan job sebelum isteri bersalin. Ya la, perlu duit tambah-tambah juga ni selain takut sibuk nanti. Hehe.

Duit Dari Menulis

Sebenarnya, antara periuk nasi saya sejak 2009 adalah dari kerja menulis. Pertama kali saya menikmati 'duit besar dari menulis' ialah ketika terbit buku saya Reformat Hatimu Dalam 354 Hari (RHD354H). Buku RHD354H diterbitkan oleh Karangkraf. Sebagai penulis yang buku kita diterbitkan oleh Karangkraf, kita akan dapat dua 'duit':

1) Royalti. Karangkraf terbaik dalam pembayaran royalti. Sekecil apapun nilai royalti kita untuk satu sesi jualan, kita tetap akan dibayar. Saya pernah terima paling kecil royalti RM200 pada tahun 2016 (selepas 6 tahun buku terbit pun masih dapat duit).

2) Untung terus ketika jual sendiri. Untuk buku RHD354H saya dapat RM10.30 jika jual sendiri buku tersebut.

Dari segi lain pula, buku RHD354H dapat masuk ke Karangkraf adalah dari keaktifan saya menulis di blog ini pada tahun 2008-2009. Malah, kandungan blog ini sendiri yang saya angkat dan adun kembali menjadi manuskrip buku RHD354.

Tahun 2017 Saya Kembali Ke 
Industri Duit Dari Menulis

Terakhir tahun 2013 saya mengambil upah menulis untuk orang lain. Selepas itu pekerjaan di Negara Brunei Darussalam memakan banyak masa saya. Saya menghilang di dunia online.

Sehingga 2017, bermula Januari terbuka balik periuk nasi saya dari dunia penulisan. Tanpa ragu dan tanpa tunggu, saya buka sendiri jalan 'duit dari menulis'. Bermula dari itu saya aktifkan kembali jiwa dan roh seorang 'penulis upahan' yang sudah lama tidur dalam diri ini.

Mei 2017, setelah sekian lama dan di tempat asing pula bagi saya; Alhamdulillah saya dapat mengadakan sebuah bengkel sehari semalam di pedalaman Sandakan. Ia bukan sekadar saya berceramah, malah saya lah juga yang tulis kertas kerjanya, design sijil, design sticker untuk folder para peserta, design banner dan poster dan lain sebagainya.

Suis-suis Yang Diaktifkan Kembali

Bengkel ini sangat menyalakan kembali sebuah daerah dalam jiwa saya yang sudah lama diam terpendam, iaitu daerah jiwa saya seorang freelancer online. Satu masa dulu, sejak tahun 2008 bukan sahaja menulis malah kemahiran-kemahiran men'design' dan menyediakan pelbagai keperluan dunia online adalah antara punca rezeki saya.

Julai 2017, saya buat page Facebook dan grup Whatsapp Nota Faham Solat. Antara sebabnya adalah kerana saya mahu menajamkan kembali kemahiran-kemahiran berkaitan yang rasanya banyak yang sudah tumpul. Terutama sekali kemahiran komunikasi dengan orang lain.

September 2017,  saya keluarkan Kad Aktiviti Nama Huruf Hijaiyah. Antara tujuannya adalah untuk mengaktifkan semula kemahiran penulisan ayat jualan, kemahiran membuat design, kemahiran komunikasi dan lain sebagainya.

Sehingga ketika saya menaip perenggan ini, saya sedang mengaktifkan kemahiran-kemahiran online freelancer yang saya pelajari sejak tahun 2006. Terbaharu, malam tadi saya menyiapkan web rasmi www.pendekarwalk.ml untuk sebuah program amal dalam Festival Seni Beladiri Sabah Sandakan 2018 yang bakal berlangsung bulan Mac nanti.

Cukuplah dulu untuk malam ini. Terima kasih kerana membaca sehingga ayat in
 i (^_^)√

Norudin Draman UstazCahaya
www.ustazcahaya.my

Facebook | Instagram
#dariblogustazcahaya
#pandaialquran
#ustazcahaya


Antara Projek Freelance Terkini Saya
Terbaharu, malam tadi saya menyiapkan web rasmi www.pendekarwalk.ml untuk sebuah program amal dalam Festival Seni Beladiri Sabah Sandakan 2018 yang bakal berlangsung bulan Mac nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan