23/02/2018

Bagaimana Memulakan Sebuah Blog? (Siri 2)


Bagaimana Memulakan Sebuah Blog?
(Siri 2)




Petang ini, saya sambung lagi catatan 'Bagaimana Memulakan Sebuah Blog? (Siri 1). KLIK SINI jika anda belum membacanya.
Ketika memulakan sebuah blog, ada lima (5) soalan yang perlu kita jawab, iaitu:

1) Apakah jenis blog yang hendak ditulis?

2) Pilihan blog engine yang hendak digunakan?

3) Senarai topik-topik yang hendak ditulis?

4) Apakah komponen, teknologi dan kemudahan yang hendak dimasukkan ke dalam blog?

5) Siapakah golongan sasar pembaca blog?


Soalan 1 dan Soalan 2 sudah dijawab dalam post semalam. Dalam post ini saya akan menjawab baki 3 soalan di atas.

3) Senarai topik-topik yang hendak ditulis?

Ibarat senarai kandungan, bahagian dan bab bagi sebuah buku; begitulah peranan topik, label atau kategori post/ artikel dalam sebuah blog. Di alam bloghosfera biasa disebut sebagai topik, label atau kategori cuma dalam post ini saya gunakan istilah topik.

Ketika memulakan blog 'Jurnal Online UstazCahaya' ini pada tahun 2009 dahulu, saya menetapkan topik-topik post dalam blog ini sesuai dengan jenis blog ini iaitu blog peribadi. Sehingga kini, saya tidak berniat untuk menyusun kembali atau mengubah senarai topik post dalam blog ini.

  1. Senarai (Label) Topik Dalam Blog Ini
  2. Agama dan Dakwah
  3. Bantuan Untuk Pembaca Blog Ini
  4. Blog Blogger Blogging
  5. Hari Kebesaran Islam
  6. Hari Minggu Kenduri dan Memanjakan Diri
  7. Karya Saya
  8. Keusahawanan dan Kewangan
  9. Kongsi Ilmu Maklumat dan Kemahiran
  10. Motivasi dan Kehidupan
  11. Penulisan dan Bahan Bacaan
  12. Post Istimewa 50
  13. Post Khas Hari Jumaat
  14. Rakan Blogger Saya
  15. Santai dan Peribadi
  16. Umum dan Semasa

4) Apakah komponen, teknologi dan kemudahan
yang hendak dimasukkan ke dalam blog?

Memilih komponen, teknologi dan kemudahan yang hendak dimasukkan ke dalam blog merupakan antara keputusan kritikal yang perlu kita tetapkan sejak awal memulakan sesebuah blog. Kemudian dari semasa ke semasa bahagian ini perlu dikemaskini.

Untungnya menggunakan Blogger.com kita tidak perlu selalu mengemas kini komponen, teknologi dan kemudahan yang digunakan dalam blog. Berbeza jika menggunakan blog engine Wordpress dan self hosting, komponen, teknologi dan kemudahan yang kita gunakan perlu selalu dikemas kini kepasa versi terbaru yang disediakan oleh pengeluar.

Sejak mula lagi saya memutuskan agar blog 'Jurnal Online UstazCahaya' ini akan disusun secara simple dan santai. Pada sidebar, hanya diletakkan komponen-komponen yang di perlukan oleh pelawat/ pembaca. Komponen-komponen itu ialah:

  1. Kemudahan Langganan Email RSS
  2. Kekotak page Facebook
  3. Kemudahan Carian
  4. Senarai Topik Artikel
  5. Arkib artikel terdahulu
  6. Produk dan Perkhidmatan

5) Siapakah golongan sasar pembaca blog?

Menentukan golongan sasar pembaca blog tidak begitu saya titik beratkan dalam blog 'Jurnal Online UstazCahaya' ini. Blog ini adalah blog peribadi, boleh dibaca oleh sesiapa sahaja yang faham bahasa Melayu. Saya tidak memilih gaya bahasa dan tidak menggunakan teknik atau teknologi tertentu untuk menyaring dan memilih pembaca blog ini.

Bagaimanapun, saya berpegang bahawa menentukan golongan sasar pembaca blog kita adalah penting. Dengan kita menetapkan golongan sasar pembaca blog, memudahkan kita untuk merancang kandungan blog, memilih gaya bahasa, memilih isu, membina 'tribe' dan lain sebagainya.

Soalan nombor 5 ini menjadi sangat penting jika kita merancang sebuah blog untuk menjana duit. Sejak dahulu hingga kini, jika kita mahu 'menjual' atau 'menjana wang' dari blog; adalah penting untuk kita menetapkan golongan sasar pembaca blog.

Dengan adanya ketetapan golongan sasar, ianya tidak begitu penting soal berapa ramai pelawat blog kita tetapi jauh lebih penting adalah berapa ramai pelawat setia blog kita. Maknanya, untuk menjana pendapatan atau menjual di blog, kita lebih perlukan 100 orang pembaca setia berbanding 1000 orang pelawat unik (berlainan) yang datang dan pergi begitu sahaja.

Setakat inilah sahaja catatan memori saya tentang bagaimana saya merancang permulaan blog ini pada tahun 2009 dahulu. Mudah-mudahan apa yang saya tulis ini ada manfaatnya untuk kalian yang mahu memulakan sebuah blog.

Norudin Draman UstazCahaya
www.ustazcahaya.my

Facebook | instagram
#dariblogustazcahaya
#ustazcahaya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan