21/04/2010

Sebuah Puisi Penyesalan (Apa Yang Telah Aku Lakukan?!)


Sebuah Puisi Penyesalan
(Apa Yang Telah Aku Lakukan?!)




(Image By ninja-fighter)

Oh, hari penuh ilham. Bangun pagi sudah berfikir tentang buku dan tulisan. Seawal pagi membuka FB berkongsi bicara tentang buku dan penulisan. Jika malam tadi saya menyiarkan senikata lagu untuk berkongsi perasaan, malam ini saya menulis sebuah puisi untuk meluah rasa tentang penyesalan.

(Wah, ayat.. Berseni, halus dan tulus. Hehe;p)

Baru ini tadi, saya mengarang sebuah sajak untuk dijadikan post malam ini di blog ini. Sajak ini  sebenarnya, saya cuma terjemahkan dan edit daripada lirik lagu Linkin Park -What Ive Done itu. Oh, Linkin Park ada 'kenangan' tentang kehidupan saya satu masa dulu;p
Terima lah sebuah deklamasi, walau bukan idea sendiri,
namun tetap tulus dari hati,

ehem-ehem;-)
Apa Yang Telah Aku Lakukan

Dalam perpisahan ini
tiada darah
tiada alibi

Kerana aku sudah terhapus oleh penyesalan
tentang kebenaran
tentang ribuan pembohongan

Ayuh ke marilah!
oh, yang bernama belas kasihan
untuk kucuci semua
apa yang telah aku lakukan

Sudah kuhadapi, diriku sendiri
ingin merubah yang telah terjadi
menghapus diri sendiri
dan biarkan pergi dari
apa yang telah aku lakukan

Ingin kukuburkan dalam damai
apa yang kalian fikirkan tentangku
agar aku bersih dari segala prasangka
serta salah dan dosa
dengan tangan yang terketar
oleh ketidakpastian

Untuk apa yang telah aku lakukan
aku mahu memulakan semula
walaupun ribuan kesakitan mungkin datang

Hari ini akan berakhir
aku mengharap keampunan,
apa yang telah aku lakukan

apa yang telah aku lakukan
Aku mengharap keampunan,

apa yang telah aku lakukan..




What Ive Done - LINKIN PARK





In this farewell
There’s no blood
There’s no Alibi
‘Cause I’ve Drawn Regret
From the truth
Of a Thousand Lies

[Pre-Chorus]
So let Mercy Come
And Wash Away


[Chorus]
what i`ve Done
I've faced myself
To Cross out what I’ve Become
Erase Myself
And let Go of What I’ve done

Put to rest
What you Thought of Me
While I clean this Slate
With the Hands of Uncertainty

[Pre-Chorus]

[Chorus]

For What I’ve Done
I start again
And whatever pain may come
Today this ends
I’m Forgiving What I’ve Done

[Chorus]

What I’ve Done
Forgiving What I’ve Done


4 ulasan:

  1. salam ustaz..
    lagu linkin park tu saya pun suka.......
    berkisar tentang tangan2 kita yang memusnah kan dunia ni..dan kita yang akan menanggungnya balik nanti..

    BalasPadam
  2. Salam ustaz, siap terjemah lagu linkin park tuu,

    Saya suka lagu tuh! dulu dulu la..

    BalasPadam
  3. zulkbo:

    Salam Bang Zul.

    Sama lah kita bang Zul. Saya juga peminat tranformers;-)

    Agaknya Linkin Park hendak mewakili bangsa dia untuk memohon keampunan dunia atas apa yang mereka sudah buat kepada kita..

    Terima kasih Bang Zul;-)

    BalasPadam
  4. Afida Anuar:

    Salam Afida.

    Ada sebabnya saya menterjemahkan lagu itu kerana.. erm, ada rakan2 lama yang membuka cerita lama;-)

    Terima kasih Afida;-)

    BalasPadam