19/10/2009

10 Kebaikan Aktiviti Blogging (Bahagian 1)

[Post ini diterbitkan secara automatik. Saya menulis post ini pada hari Ahad, 18 Oktober 2009]

Ahad, 18 Oktober 2009. 9:40 AM.

Saya baru berkesempatan membaca Reader's Digest edisi Oktober 2009 hari ini. Cover isu bulan ini ialah Kanak-kanak Jutawan Slumdog (Slumdog Millionaire Kids). Di mukasurat 13 digest ini, ada disiarkan "10 Tips Mengawal Kemarahan" dari Dr Sarah Edelman, pakar psikologi dan penulis buku 'Change Your Thinking'. Tidak semena-mena, saya mengaitkan tips tersebut dengan aktiviti blogging. Almaklumlah, kita kan blogger:-)

Kebetulan pula, hari ini saya rasa tidak berapa selesa. Mungkin kerana terlalu fokus kepada projek yang sedang diusahakan, bebanan tugas dan tuntutan hidup.

Di sini saya kongsikan dengan anda "10 Kebaikan Aktiviti Blogging" yang saya kaitkan dengan tips dari Dr Sarah Edelman.

10 KEBAIKAN AKTIVITI BLOGGING 


  1. Menulis boleh mengurangkan tekanan.

  2. Berkongsi adalah antara kunci kebahagiaan.

  3. Disiplin.

  4. Kepuasan.

  5. Hukum Pareto.

  6. Belajar perkara baru boleh menjadi cara melupakan masalah.

  7. Melakukan aktiviti yang berbeza dari rutin boleh mencambah kreativiti.

  8. Tidak adil adalah fitrah dunia-blogger berkongsi rasa.

  9. Aktiviti yang melibatkan bahagian tubuh boleh menjadikan kita lebih sihat. Blogging memerlukan kita menaip apa yang kita fikirkan.

  10. Ada masanya mungkin kita berasa 'jatuh' dalam hidup. Kenangan dan kejayaan yang indah pada masa lalu boleh membantu ketika ini.
Insya Allah, anda boleh membaca sambungan post ini esok..


Photobucket
Ps: Anda tengok baju yang saya pakai itu berwarna biru atau hijau?



Tiada ulasan:

Catat Ulasan