27/10/2009

10 Kebaikan Aktiviti Blogging (Bahagian 8)


  10 Kebaikan Aktiviti Blogging (Bahagian 8):
BLOGGING MENJADIKAN KITA LEBIH BIJAK





Photobucket



Aktiviti yang melibatkan bahagian tubuh boleh menjadikan kita lebih sihat dan bijak. Dr Tuah Iskandar ada mengatakan menghitung biji tasbih sambil berzikir boleh mengurangkan stress. Dalam buku-buku beliau, beliau ada mengatakan bahawa beliau sendiri mengamalkan berzikir dengan menghitung biji tasbih sambil berjalan di sekitar tasik pada waktu pagi. Otak adalah pusat diri dan tubuh kita. Fikiran dan perasaan mempengaruhi otak. Pergerakan tubuh badan berhubungkait dengan otak. Kebijaksanan pula dicetuskan oleh jalinan sel-sel otak. Oleh faktor itu, adalah disarankan kita melakukan aktiviti yang dalam masa yang sama melibatkan fikiran, perasaan dan gerakan fizikal.





Menurut pakar pendidikan, ada tiga jenis kaedah pembelajaran iaitu;



1. Kaedah Visual.

Pembelajaran yang melibatkan aktiviti melihat, membaca, menonton, memerhati.


2. Kaedah Auditori.

Pembelajaran yang melibatkan aktiviti mendengar.


3. Kaedah Kinestetik.

Pembelajaran yang melibatkan aktiviti yang menggerakkan anggota fizikal.

 


Ada mengatakan satu jenis kaedah pembelajaran yang baik berbanding satu jenis yang lain; contohnya ada yang mengatakan kaedah auditori lebih baik daripada kaedah visual. Namun, sebenarnya yang paling baik ialah kaedah pembelajaran yang melibatkan ketiga-tiga jenis sekaligus. Walaupun tidak dinafikan bahawa setiap menusia mempunyai kecenderungan semulajadi untuk termasuk dalam satu-satu jenis kepintaran.

Ada orang yang semulajadi adalah mudah belajar melalui satu-satu kaedah pembelajaran. Saya ada contohnya; seorang kenalan saya yang sudah memiliki Master dari Unimas. Beliau seorang yang 'malas membaca'. Beliau tidak betah membaca. Sejak kecil beliau memberi tumpuan penuh dalam kelas dan jarang membaca untuk ulangkaji; beliau lebih memilih membuat latihan dan latih tubi. Semasa membuat master, beliau sudah berumahtangga dan baru melahirkan anak sulung. Sepintas lalu, kita dapat mengatakan beliau termasuk dalam jenis pelajar auditori dan kinestetik, namun sebenarnya beliau juga adalah pelajar visual (walaupun beliau 'malas membaca'). Alasan saya ialah, beliau memberi tumpuan dalam kelas bermakna beliau melihat pengajar, melihat apa yang ditunjukkan dan beliau membaca (membuat) latihan dan latih tubi. Rakan saya itu membuktikan, tidak ada satu-satu jenis kaedah pembelajaran yang boleh dikatakan terbaik. Apa yang terbaik ialah pembelajaran yang melibatkan ketiga-tiga jenis tersebut. (Walaupun beliau pasti menolak untuk dikatakan termasuk dalam jenis visual; kerana beliau 'malas membaca').




Kita belajar melalui 'Enam Deria' yang dianugerahkan Allah (SWT) kepada kita. Sebenarnya, pendapat tentang "Enam Deria" ini agak kontroversi kerana ahli sains menerima-pakai "Lima Deria". Enam deria yang kita miliki ialah;

1. Deria Penglihatan.
2. Deria Pendengaran.
3. Deria Sentuhan.
4. Deria Rasa.
5. Deria Bau.
6. Deria 'Ke-Enam' yang kontroversi iaitu gerak hati, emosi dan minda.


Ringkasnya, kita belajar daripada..

.. apa yang kita LIHAT.
.. apa yang kita DENGAR.
.. apa yang kita RASA.
.. apa yang kita SENTUH.
.. apa yang kita HIDU.
.. apa yang kita BUAT.
.. apa yang kita FIKIRKAN.

Aktiviti blogging melibatkan ketiga-tiga jenis kaedah pembelajaran iaitu;

- kaedah visual. Pembelajaran  yang melibatkan aktiviti melihat, membaca, menonton, memerhati.
- kaedah auditori.Pembelajaran  yang melibatkan aktiviti mendengar.
- kaedah kinestetik. Pembelajaran  yang melibatkan aktiviti yang menggerakkan anggota fizikal.

Kesimpulannya, aktiviti blogging melibatkan banyak anggota tubuh dan deria kita. Tentunya ia satu aktiviti yang baik untuk kesihatan dan kecerdasan; dengan syarat selama mana kita kekal dengan kebaikan dan menjauhi kejahatan dan keburukan:-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan