22/10/2009

10 Kebaikan Aktiviti Blogging (Bahagian 4)

5. Hukum Pareto.

Hukum Pareto mengatakan bahawa 20% daripada masa yang digunakan untuk sesuatu, akan memberi 80% hasil. Selepas menggunakan 20% masa untuk sesuatu kerja, berhenti dan buat kerja lain. Ini kerana, produktiviti kita akan menurun selepas 20% masa yang digunakan. Tentu ramai yang sudah mengetahui tentang hukum pareto ini, namun tidak mustahil juga ada yang belum mengetahuinya.

Sebenarnya, masa produktif antara individu adalah berbeza. Tempoh produktif saya tentu tidak sama dengan tempoh produktif anda. Namun, apa yang pasti, produktiviti seorang manusia ada had masanya. Oleh itu, menurut hukum pareto, kita buat sesuatu dengan fokus dan apabila merasakan produktiviti kita menurun, maka tukarkan kepada kerja yang lain.

Blogging boleh dijadikan antara tugas selingan kita semasa melakukan tugasan dan rutin hidup seharian. Katakan kita berkerja di pejabat, mungkin kita melakukan satu tugasan selama satu hingga satu jam setengah kemudian kita berhenti melakukannya. Luangkan sedikit masa untuk blogging selama beberapa minit, contohnya sepuluh minit.

Tempoh 'rehat' sepuluh minit itu mungkin boleh digunakan untuk merangka post blog, mungkin boleh digunakan untuk membaca blog orang lain, menjawab komen di blog kita atau meninggalkan komen do blog lain. Cukup sepuluh minit kita berhenti dan teruskan dengan tugasan seharian kita. Fokus pada tugasan kita sehingga satu ke satu setengah jam berikutnya. selepas itu mungkin kita perlu makan tengah hari, mandi, solat dan sebagainya. Begitulah blogging boleh dijadikan aktiviti selingan dalam kehidupan kita dan ia bertepatan dengan hukum pareto.

Sebagai muslim, kita patut tahu, hukum pareto itu bertepatan dengan kewajipan solat. Solat memberi kita kerehatan pada 5 waktu dalam sehari dan mengikut kajian yang dibuat oleh Ng Siew Chok bersama dua orang pensyarah UM; solat boleh memberi kerehatan kepada pelakunya malah solat memberi kesediaan untuk kita meneruskan rutin kehidupan seharian yang mencabar dan memenatkan.

Anda boleh baca lanjut tentang kajian tersebut dalam risalah yang telah saya sediakan. Klik sini untuk download risalah tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan