17/10/2009

Sunan Bonang, Tombo Ati dan Peterpan (Method Dakwahnya Deh..)





(UNGU-SHALAWAT)
" Bagus lagu dan method dakwahnya band ungu ini ya;-)
kapan kok dari malaysia band2 porpularnya akan punya inisiatif begini?"


[Sebagai seorang Guru Agama dan Pendakwah, saya tidak bermaksud untuk melupakan bencana yang sedang dihadapi oleh saudara kita di sebelah sana. Sebagai rakyat Malaysia, saya juga tidak bermaksud untuk berpeluk tubuh dengan isu semasa antara dua negara. Namun sebagai blogger, saya berhak menyuarakan pendapat saya dan di sini saya ingin menarik perhatian ahlul-muzik dan pendakwah negara kita kepada apa yang dilakukan oleh 'mereka' di sebelah sana. Saya masih berfikir sebagai seorang guru agama dan pendakwah, kerana itu saya ada istilah 'blogger dakwah'].

Sebut saja band-band indon seperti Slank, Padi, Radja, Peterpan dan Ungu; pasti semua itu adalah peminat saya;-). Hehe.. Siapa tidak pernah mendengar lagu-lagu dendangan band-band ini? Apa ya istimewa band ini berbanding band-band yang ada di negara kita?

Padi, Radja, Peterpan dan Ungu istimewa kerana mereka punya lagu berunsur keagamaan dan bercorak dakwah. Padi punya lagu kolobarasi dengan Haddad Alwi berjudul Doaku. Radja punya lagu Taubat (istimewa Ramadhan 2007). Peterpan pernah menyanyikan lagu Tombo Ati karya Sunan Bonang (salah seorang legenda Wali Songo). Ungu memang sudah dikenali sebagai pelopor 'lagu pop religi' (bahasa Indonesia bermaksud lagu keagamaan) sama ada di Indonesia juga di Malaysia.

Setidak-tidaknya, peminat-peminat mereka ini yang mungkin juga terdiri daripada orang-orang yang 'jauh' dari agama; dengan inisiatif sebuah dua buah lagu dakwah mereka dapat juga sedikit sebanyak kembali kepada agama. Contoh mudah; cewek-cewek yang ngefan (bahasa Indonesia= peminat) dengan Ungu tentulah segan untuk berpakaian tidak sopan ke konsert ungu selepas transformasi yang dibawa oleh Pasha dan rakan-rakan dalam Ungu.

Inisiatif Haddad Alwi yang mencipta lagu koloborasi dengan band-band seperti Padi dan Shiela on 7 harus dipuji. Sekurang-kurangnya usaha Haddad Alwi ini boleh menjadi dakwah kepada anggota band tersebut dan peminat-peminat mereka.

SLANK. Anda kenal mereka? Mereka adalah lagenda rock di Indonesia seperti Search dan Wings di Malaysia. Saya sendiri mengenali Slank dari Aa Gym, seorang pendakwah terkemuka Indonesia dan Malaysia dalam sebuah buku beliau. Hubungan baik Aa Gym dengan Slank dan method dakwah yang Aa Gym usahakan bersama Slank bagi saya sesuatu yang harus diberi "Dua Ibu Jari Ke Atas" (Two Thumbs Up;-D). Walaupun Slank belum mengeluarkan lagu religi yang direct, tapi banyak lagu-lagu mereka yang membawakan motivasi yang baik. Adakah anda tahu? Slank memiliki program dan pusat pemulihan dadah khas untuk peminat-peminat mereka yang terlibat dalam gejala penagihan dadah dan arkohol.

Bila agaknya tokoh-tokoh dakwah dan artis di Malaysia akan membawa transformasi sebegini ya? Bagi saya, tidak perlu menunggu sehingga artis tersebut 'berubah' dan menjadi 'alim' untuk memberikan mereka kepercayaan dan peluang dakwah. Dakwah kepada artis dan peminatnya harus berjalan seiringan. Juga tidak perlu artis menukar konsep; dari 'rock' ke 'irama padang pasir' contohnya untuk usaha dakwah melalui lagu ini.

CahayaMU-UNGU



DOAKU- Padi feat Haddad Alwi





TAUBAT- Radja




TOMBO ATI- PeterPan


Tiada ulasan:

Catat Ulasan