31/10/2009

WADUH BAGAIMANALAH PIHAK BANK TIDAK BOLEH MENGESAN KECURIAN WANG DALAM AKAUN PELANGGAN MEREKA


PENJENAYAH SIBER LEBIH HANDAL
DARIPADA PIHAK BANK:
 

TERKEJUT WANG GAJI DALAM AKAUN BANK HILANG




Hari ini saya membaca dalam akhbar, seorang pelukis pelan di Kuching terkejut apabila mendapati wang gaji dalam akaun bank beliau hilang. Peristiwa malang ini dialami oleh Syarmiza Mohd Sebli, 32 tahun yang menetap di Taman Sri Wangi, Kuching. Menurut berita yang saya baca, wang gaji dalam akaun bank Syarmiza telah dipindahkan ke akaun lain melalui perbankan internet sedangkan dia tidak pernah menggunakan perbankan internet.

Saya tidak terkejut membaca kisah ini, cuma saya kasihan kepada mangsa. Namun, yang mengejutkan saya ialah kenyataan pihak bank yang 'terlalu lurus' dan berterus terang. Perhatikan kenyataan mangsa (Syarmiza) di bawah:

"Apa yang pelik, saya sendiri pun tidak pernah menggunakan khidmat itu. Saya juga dimaklumkan pihak bank tidak dapat mengesan ke mana wang itu dipindahkan dan saya diminta membuat laporan polis"

Apakah anda berfikir sama seperti apa yang saya fikirkan?:-)

"..pihak bank tidak dapat mengesan ke mana wang itu dipindahkan?"

Bayangkanlah jika penjenayah tersebut juga membaca akhbar yang sama. Agaknya, apa pula yang penjenayah itu rasakan ek? saya bukanlah bermaksud untuk mencadangkan pihak bank supaya berbohong, tapi bukankah lebih bijak jika pihak bank tersebut mengatakan bahawa mereka akan menyiasat perkara tersebut dan cuba mengesannya. (..dan sepatutnya mereka menyiasatnya..).

Saya tidak bersetuju dengan kenyataan 'terlalu lurus' pihak bank tersebut. Cuba kita bayangkan; seteruk mana sekalipun satu jenayah, pernahkah kita dengar polis mengatakan mereka tidak dapat menyelesaikan masalah tersebut? Tidak pernah kan. Paling koman pun, polis akan berkata mereka akan menyiasat walaupun kesan dan bukti yang ditinggalkan tidak banyak membantu? Waduh, bagaimanalah pihak bank boleh senang-senang mengaku tidak dapat mengesan perpindahan wang dalam bank mereka. Ini akan mendedahkan kelemahan sistem keselamatan pihak bank.

Ps1; Bagaimana pula perasaan dan pendapat anda? Alangkan orang yang tidak mengggunakan perbankan internet pun boleh terdedah kepada 'kecurian' siber; bagaimana pula 'kita-kita' ini yang memang selalu menggunakan perbankan internet?

Ps2; Peristiwa ini mengingatkan saya ketika wang saya dalam sebuah bank (bank yang bermaskot kan ***) hilang sebanyak RM200 pada hari raya tahun 2008. Berkali-kali juga saya semak semula menggunakan mesin atm di tempat yang berbeza. Sah hilang. Disebabkan waktu itu bank tutup dan cuti, saya call customer center. Mulanya saya dilayan dengan baik oleh penyambut telefon tersebut. Kemudian dia meminta saya menunggu sementara beliau menyambungkan saya kepada pegawai yang berkenaan. Anda nak tahu? Sampai habes kredit telefon saya menunggu beliau menyambung kepada pegawai yang berkenaan itu.. (kredit hp saya masa tu memang agak banyak). 

PS3: Syukurlah saya dapat kembali wang saya itu setelah saya ke bank pada hari Isnin berikutnya; tanpa banyak soal, setelah buku bank saya diambil, saya menunggu sekejap, dan dipanggil semula, dan saya ditunjukkan buku bank saya, dan wang saya sudah 'kembali pulang'.

PSP: Sebelum menulis ini saya sempat berbual dengan seorang sepupu saya, kebetulan ada jamuan harijadi seorang sepupu. Kami berbual tentang ini; dan kami sama bersetuju, dunia kini sudah kurang selamat. Anda ikuti tak program 'Menjenayahkan Perang' oleh Tun Dr. M? Tun juga berpendapat sama seperti kami; Beliau mengatakan dunia sudah tidak selamat kerana teknologi perang yang dapat menembus apa saja.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan