Isnin, Januari 18, 2010

NASI LEMAK: Blog Yang Baik Seperti Nasi Lemak Yang Sedaap dan Laku


  NASI LEMAK: Blog Yang Baik Seperti Nasi Lemak Yang Sedaap dan Laku





Photobucket

(Foto Nasi Lemak Dari http://powernasilemak.biz/images/Set%202.jpg)





Teks Asal Dalam Bahasa Inggeris Oleh: Puan Syigim

Versi Bahasa Inggeris artikel ini boleh dibaca di MomBloggersPlanet. KLIK SINI untuk membaca versi asal artikel ini.

Diolah dan Ditulis Semula Dalam Bahasa Melayu Oleh: UstazCahaya
Nasi lemak, atau nasi santan adalah hidangan yang terkenal di Malaysia. Nasi lemak kebiasaannya dimakan pada waktu sarapan. Nasi lemak adalah hidangan 'serba-boleh' kerana ia boleh disediakan dan dimakan dalam pelbagai versi - dengan sambal biasa (sos pedas yang dibuat dari campuran cili kering), ikan masin, kacang, telur, dan hirisan timun atau keropok ikan, kangkong atau ayam rendang. Dinikmati oleh semua orang tanpa mengira taraf dan kedudukan. Nasi adalah sebuah warisan makanan Malaysia!

Sebuah blog yang baik juga boleh diibaratkan seperti nasi lemak. Blog boleh disajikan (dipersembahkan) dalam cara yang berbeza, dengan pelbagai topik dan paras rupa paparan (layout) untuk dipilih. Sekarang, mari kita zoom-in bagaimana sebuah blog disamakan dengan warisan makanan nasional Malaysia- nasi lemak. Jum layan, zhass...

NASI:

Isi kandungan blog (post @ entry @ artikel) yang baik adalah seperti nasi yang dimasak dengan baik; cukup dari segi lemak, panas dan masih berwap-wap. Bahan nasi lemak yang sederhana dan sama, tapi mendapat sentuhan daripada individu yang berbeza, menghasilkan perbezaan rasa nasi lemak. Pepatah Melayu mengatakan itu sebagai 'air tangan' (sentuhan peribadi). Kadang-kadang ibu kita selalu yang terbaik. Eh, bukan kadang-kadang, malah SEMUA waktu!

Jadi, aktiviti blogging juga adalah sederhana dan sama, yang membezakan ialah siapa yang melakukannya. Anda cuma perlu fikirkan sebuah topik untuk ditulis, dan anda terus menulis. Apa yang membezakan sesuatu tulisan dalam topik yang sama, ialah siapa yang menulisnya. Bukan topik yang mengangkat sesebuah entry blog, tetapi siapa yang menulisnya dan bagaimana ia ditulis yang akan membezakannya.

Untuk memulakan sebuah blog, dan untuk memasak nasi lemak tampaknya mudah, tetapi untuk membuatnya 'sedap' dan 'laku' memerlukan banyak usaha, sedikit bakat dan beberapa semangat serta kesungguhan.

Jika anda menggunakan santan yang tidak baik, nasi lemak anda ternyata tidak akan baik. Jadi jika topik pilihan anda sudah membosankan, seperti hanya entry ketika anda menjemput anak anda dari taman asuhan, tanpa ada kejadian menarik di sepanjang jalan atau pemikiran luar biasa yang anda kaitkan, posting anda sudah pasti membuatkan orang bosan!

Apa yang perlu anda lakukan ialah, tambah perbualan yang lucu dengan anak anda tentang apa yang dia lakukan di taman asuhan, pengasuh mengejutkan anak anda dengan suara yang garanag atau anak anda mencubit anak orang lain! Haha. Bukankah akan menghiburkan pembaca? Kuncinya adalah dengan menambah sesuatu yang menarik untuk idea asas yang ada dalam fikiran anda. Nasi tidak menjadi nasi lemak tanpa santan kelapa, dan jika nasi itu tidak berlemak. Nak lebih menarik, tambah sedikit daun pandan, nasi akan menjadi hijau dan harum.


SAMBAL:

Sambal adalah elemen yang paling penting untuk sepinggan nasi lemak. Tanpa sambal, nasi lemak anda akan hambar dan tidak lengkap.

Jadi, entry blog yang baik juga mesti mempunyai sedikit sambal di dalamnya. Tambah sesuatu yang membezakan anda dari blogger yang lain. Tanpa keunikan (yang boleh disamakan dengan sambal), blog anda tidak akan lengkap, dan kurang keistimewaannya.

Setelah anda memilih satu topik, fikirkan juga tentang bagaimana menambah lebih baik kepada topik tersebut. Saya ingin berkongsi sebuah contoh: Jadi, anda mengambil anak anda dari taman asuhan. Topik ini saja sudah sangat membosankan. Setiap ibu-ibu lain menjemput anak-anak mereka dari taman asuhan. Bagaimana entry anda akan menarik? Ya, anda mesti menambahkan ia dengan 'sambal'!

* Adakah sesuatu atau apakah yang berlaku sebelum, atau selepas itu?

* Apakah anda ingin untuk menggambarkan taman asuhan, seperti kos, atau jumlah penaja, bilangan kanak-kanak, atau seberapa jauh dari rumah atau pejabat anda?

* Mungkin anda juga boleh menyenaraikan barang-barang yang perlu dibekalkan bersama anak anda semasa menghantarnya ke pusat asuhan.

* Anda boleh berkongsi lucu tentang anak anda yang diceritakan oleh pengasuhnya.

* Mungkin ada masanya, anda perlu berkongsi masalah-masalah yang dihadapi tentang anak anda dan pusat asuhan.

* Atau anda boleh memulakan perbincangan yang lebih baik seperti berhenti kerja dan membuka pusat asuhan di rumah anda, cadangan untuk mencari pembantu rumah, atau fikiran anda tentang mahu menghantar anak anda kepada saudara mara, adik kakak atau ibu anda.

Semua tambahan ini adalah 'sambal' untuk blog anda. Tambahan sesuatu dengan idea anda yang unik dan menarik, maka akan terhasil isi yang unik untuk blog anda. Ya, ia memerlukan sedikit usaha, tetapi siapa yang mengatakan anda wajib menulis tidak kurang daripada 500 patah perkataan? Anda boleh hanya menulis satu perenggan tambahan yang masih mampu menjadikan post anda berbeza, menarik dan unik. Asalkan anda tidak hanya menulis seperti ini; '.. hari ini saya telah mengambil anak saya dari pusat asuhan. Sama seperti setiap hari. Begitu lelah. "- Yawn! Tidak ada sambal dan rempah-ratus. Makanya, nasi anda hanya nasi putih bercampur santan, bukannya nasi lemak!

TELUR:

Ada begitu banyak jenis masakan telur. Ada telur 'scamble', telur rebus, telur rebus setengah masak, telur mata lembu (sunny side up- penterjemah: betul ke ni?), omelet, dan banyak lagi jenis masakan telur. Anda juga boleh menambah keju, bawang, potongan cili, cendawan dan macam-macam lagi bahan kepada telur anda. Perbezaan pembaca blog anda adalah seperti pelbagai jenis masakan telur. Anda perlu tahu, telur masak apa yang disukai oleh orang yang akan dijamu anda dengan nasi lemak anda.

Jadi, jika topik blog boleh disamakan dengan telur, blogger mungkin mempunyai banyak pilihan topik dengan target pembaca yang berbeza-beza. Topik tentang anak-anak, pekerjaan, hobi, perjalanan, resepi, perasaan, masalah dan banyak lagi. Terserah kepada blogger untuk memilih topik yang sesuai dengan mesej dan tema blog.

TIMUN:

Tidak semua orang adalah penggemar sayuran, dan anda harus mengetahui siapa dan yang mana. Seperti halnya ada pelbagai jenis pembaca di luar sana, mencari dan menyukai topik yang berbeza-beza dalam blog.

Contohnya, ketika saya menulis tentang Anuar Zain, saya harus ingat bahawa tidak semua pembaca yang melawat blog saya juga sukakan Anuar Zain, mungkin ada yang tidak. Atau, ketika saya menulis komen negatif tentang filem popular Twilight, saya harus ingat bahawa saya mungkin telah memulakan 'perang' pembaca blog saya yang terdiri daripada peminat Edward.

Jadi, ketika anda blogging, pilih dan tetapkan anda ingin memberi kepuasan kepda siapa. Adakah anda menulis untuk kepuasan dan keseronokan diri anda sendiri semata-mata, atau adakah anda menulis untuk menarik pelawat ke blog anda (trafik), atau anda mensasarkan golongan orang tertentu? Dari sana anda akan tahu apa yang perlu fokus pada topik blog anda.

IKAN BILIS dan KACANG:

Saya ingat lagi, dolu-dolu, saya menghadapi masalah untuk menggoreng ikan bilis dan ikan masin. Haha. Berhenti ketawa, ok! Sehinggalah saya dimahkotakan dengan 'title' SAHM (Stay at Home Muslimah Mother)- kerana mengikut suami ke Dubai, saya belajar untuk memasak setiap hari!

Ok, jika kita memasukkan ikan masin ke dalam kuali ketika minyak belum panas, maka ikan masin akan lembik. Jika kita memasukkan ikan masin ketika minyak terlalu panas, ikan masin akan terbakar. Kita harus suhu minyak yang tepat dan masa yang sesuai untuk memasukkan ikan bilis ke dalam kuali.

Sama seperti blogging. Jika dalam satu hari kita menerbitkan post terlalu banyak sampai empat lima post sehari, pembaca kita mungkin akan bosan dan lari kerana mereka tidak dapat mengikuti blog kita! Terlalu banyak posting dan tidak semua pengunjung membaca blog kita 3 kali sehari! Dari sudut lain, jika anda menulis terlalu sedikit, pembaca mungkin akan berhenti mengunjungi blog anda kerana setiap mereka klik, tidak ada entry baru untuk tempoh sebulan lebih!

Kuncinya adalah konsisten. Jika anda tahu bagaimana anda mendapatkan ikan masin yang rangup dan sedaap, dalam minyak goreng yang telah dipanaskan selama 5 minit, kemudian ulangi proses ini setiap kali anda ingin untuk menggoreng. 5 minit minyak dalam kuali sudah cukup untuk mendapatkan ikan masin yang rangup? Kemudian catatkan nota, dan selalu ingat itu, sehingga anda akan selalu dapat menyediakan nasi lemak dengan ikan masin yang rangup!

Kita perlu tahu kemampuan kita untuk blogging, dan mempunyai pengurusan masa yang baik. Paling penting, konsisten. Tetapkan jadual penulisan di blog anda. Apakah anda ingin menulis setiap hari atau 3 hari sekali dan kemudaian disiplinkan diri terhadap jadual penulisan yang telah anda buat. Contohnya, anda ingin menulis entry untuk blog hanya pada hari Jumaat maka stick to it! Setidak-tidaknya, pembaca setia anda akan bila anda akan mempunyai posting baru, dan akan tetap mengikuti blog anda.

LAUK EKSTRA
(Sambal Sotong, Rendang Ayam, Paru goreng, Keropok atau keropok ikan)

Nasi, sambal, telur, ikan bilis dan timun iris adalah ramuan asas dalam sepinggan nasi lemak, tetapi sekarang anda sudah boleh memasak nasi lemak dengan baik, jadi anda perlu menambah beberapa ramuan dan sentuhan peribadi pada nasi lemak anda! Anda boleh membuat tandatangan anda berupa sos di atas telur goreng hidangan nasi lemak anda. agar orang tetap tahu dan ingat itu adalah nasi lemak anda.

Menambahkan ciri-ciri tertentu dan unik dalam blog anda adalah penting. Anda perlukan sedikit kreativiti. Anda perlu membuat sesuatu yang boleh menjadi tanda, untuk menunjukkan 'ini blog anda', dan itu unik serta diingati oleh pelawat yang sampai ke blog anda. Ini disebut sebagai jenama. Pelawat akan mula mengenali blog anda. Anda kini boleh mula mengukir niche anda, mula mengumpul peminat, dan pembaca setia!

BUNGKUSAN:

Di warung atau restoran, bagaimana nasi lemak dipamerkan? Bungkusan nasi lemak mungkin bukanlah perkara yang paling penting, tetapi tidak ada salahnya untuk menghidangkannya dengan cara terbaik yang mampu anda lakukan untuk memikat pelanggan anda. Ini penting untuk mengeluarkan aroma yang menaikkan selera seperti meletakkan nasi lemak di atas daun pisang.

Sebuah blog dapat menarik pada item di sidebar blog anda dan boleh jadi tidak. Ia bergantung pada apa yang anda letakkan di sidebar blog anda. Penampilan boleh membantu sebuah blog, jadi sebaiknya anda mempertimbangkan perkara-perkara berikut:

* Menentukan tema blog anda. Jika anda blogging untuk berkongsi resepi, anda boleh memilih latar belakang (template/ layout) blog dengan imej periuk belanga, kuali dan daput.

* Tentukan warna tema blog anda. Pilih tiga hingga empat warna tema yang menyenangkan mata untuk blog anda.

* Anda tidak perlu menjadi designer atau pengatur huruf, namun anda masih perlu memilih jenis, saiz dan warna font yang sesuai untuk blog anda. Jika anda sendiri tidak selesa dan sukar membaca blog anda, jangan 'bersangka baik' yang orang lain akan senang membacanya. Mungkin juga anda perlukan nasihat daripada orang lain, apakah saiz, jenis dan warna font yang anda pilih itu, kemas dan mudah dibaca. Ada blog yang baik, jika ditaip dengan font yang tidak sesuai, blog anda tidak akan dibaca.

Sama seperti nasi lemak, anda sudah ada nasi lemak yang baik dan sedap, namun anda bungkus dengan kertas surat khabar yang bergambar tragedi kemalangan, dengan keadaan yang menjijikkan. Apakah anda yakin, ada orang akan senang hati membelinya? Atau anda kepalkan nasi lemak anda yang sedap itu, sehingga berbentuk tikus, mungkinkah orang akan membeli dan memakannya? Hehe, sudah tentu kita tahu jawapannya.

KREDIT:

Puan Syigim adalah seorang Stay At Home Muslimah/Mother (SAHM) yang kini berada di Dubai kerana mengikut suami. Puan Syigim saya kenali dari MomBloggersPlanet (MBP) kerana kami sama-sama merupakan penulis di MBP. Sepanjang mengikuti penulisan Puan Syigim di MBP, saya mendapati beliau sangat berbakat dan kreatif dalam menulis.

Untuk membaca penulisan Syigim di MBP, anda boleh KLIK SINI.

Untuk membaca blog peribadi Syigim, anda boleh KLIK SINI.

 


14 ulasan:

  1. klaka pulak baca balik hasil penulisan sendiri dlm BM :) thanks ustaz sbb ini pun salah satu cara menghargai my work! sgt honored! :)

    n thanks for d nice words at the end, & for including d link utk my personal blog skali! :)

    BalasPadam
  2. ni buat saya dok fikir semula blog saya nasi lemak yang sedap ke idak nih...heheheheheh

    BalasPadam
  3. erm.. betul gak.. n makan nasi lemak mmg sodap

    BalasPadam
  4. Syigim:

    Salam Puan Syigim.

    Artikel ni memang menarik dan kreatif. Insya Allah, saya nak minta izin pula untuk masukkan artikel ini dalam projek penulisan buku yang sedang saya usahakan. Dah confirm nanti saya inform Syigim lagi ya.

    Kalo u baca yang asal ditranslate oleh Google, lagi bulih terguling2 u gelak;D Try la translate yang asal dengan google;-)

    Terima kasih kembali, ada masa balik Malaysia nanti bulih la belanja saya makan nasi minyak, ops.. nasi lemak;-)

    BalasPadam
  5. Fid:

    Salam Puan Fid.

    Blog Fid termasuk nasi lemak yang sedap bagi saya;-)

    PS: Pernah tengok tak iklan mee Sedaap kat tv? Saya suka tagline iklan tu, 'Soal Rasa, Lidah Tak Boleh Bohong';-)

    BalasPadam
  6. ustazcahaya
    saya dah lama tak tengok TV..uhuks..demi anakku...TV diputuskan siaran dari antenna mahupun parabola...

    BalasPadam
  7. maiyah:

    Salam Kak Maiyah.

    Nasi lemak mak saya buat memang sedaap. Nasinya hijau, beliau campurkan dengan daun pandan;-)

    BalasPadam
  8. Fid, takut anak terpengaruh dengan TV ke? Wah bagus tu;-) Tengok TV online jela ek'

    BalasPadam
  9. ustazcahaya
    kalau ada TV dia lagho asyik nak tengok TV saja..itu yang stop TV...bagi tonton CD yang dipilih sahaja....

    BalasPadam
  10. Fid:

    Cara yang baik untuk menjaga anak. Sama macam cara Zakaria Sungib (Galeri Ilmu dan Majalah ANIS).

    BalasPadam
  11. Salam ustaz..ni sy reply from blog Syigim..

    re:Ustaz, sy pon jual photobook tapi lain manufacturer la..skrg got promotion for Elegant harcover & Pocket Photobook II at

    http://kedaigambarkami.blogspot.com

    BalasPadam
  12. Salam Ustaz...rajin sungguh Ustaz meng-translate article sygim ni. Syabas!

    Sygim's articles is indeed make blogosphere oh, so colourful & happening! :D

    BalasPadam
  13. CatlinaFly:

    Salam Kak Lyna.

    Terima kasih. Saya nak buat bisnes offline bulih tak Kak Lyna? Saya minat design2 ni, tapi tula sekarang ni memang takda masa.

    Camne if saya cari customer, then oder dgn Lyna. Jika setuju, kita bincang lanjut ya;-)

    BalasPadam
  14. Hanz:

    Salam Kak Hanz.

    Duta MBP datang sini, nak kena buka red carpet ke ni?;D

    Translate guna Google Translate, mudah.. copy paste je. Then edit, siap;-)

    Syigim ni memang kreatif dan boleh menambah warna-warni alam blog;-)

    BalasPadam