17/02/2010

TUTORIAL BLOG: Cara Bagaimana Untuk Membuat Page dan Contact Form Di Blogspot (Siri 3)


TUTORIAL BLOG:
Cara Bagaimana Untuk Membuat
Page dan Contact Form Di Blogspot (Siri 3)






Ini adalah SIRI 3 tutorial ini. Jika anda belum membaca siri sebelumnya, anda boleh KLIK SINI UNTUK SIRI 1 dan KLIK SINI UNTUK SIRI 2.

Dalam tutorial ini, kita meneruskan lagi langkah-langkah yang perlu dilakukan di laman web Response-O-Matic.

Kali ini kita akan mengedit form (borang) CONTACT ME di Response-O-Matic. Setelah mengedit borang tersebut, Response-O-Matic akan memberikan kita kod html borang tersebut untuk kita tampal di blog kita.

Jum, kita teruskan lagi tutorial kita..


Dalam tutorial kali ini, saya menganggap anda sudah berjaya mendaftar di  Response-O-Matic. Juga, anda telah mengesahkan dan mengaktifkan pendaftaran anda melalui email yang dihantar oleh support@Response-O-Matic.com. Teruskan dengan langkah-langkah di bawah.

1.Log masuk ke web Response-O-Matic dan masuk ke ruang [EDIT FORM]. Anda akan melihat paparan seperti di dalam gambar di bawah. Beri perhatian kepada bahagian yang ditandakan dengan kotak berwarna merah dalam gambar di bawah:
Dalam tutorial ini, kita akan membuat borang CONTACT ME dengan kotak untuk pembaca blog anda menghantar mesej kepada anda. Borang ini hanya mengandungi ruang untuk pelawat memasukkan nama mereka, alamat email mereka dan mesej mereka. Sebenarnya, Response-O-Matic menyediakan banyak jenis borang. Anda boleh mencuba semua jenis borang yang disediakan selepas selesai tutorial bersiri ini. Untuk tutorial ini, kita hanya akan belajar membuat borang untuk pembaca blog menghantar mesej kepada anda.

Dalam gambar di bawah, rujuk bahagian dalam bulatan berwarna merah.



Dalam borang di blog kita, ruangan ini adalah untuk pembaca memasukkan nama mereka. Jadi anda pada teks 'Name' dan gantikan dengan 'Nama Anda' maksudnya, nama pelawat blog anda yang menghantar mesej kepada anda. Rujuk gambar di bawah.

 

Setelah selesai, kita edit pula ruangan seterusnya. Dalam kotak kedua pula, gantikan 'Email Address' kepada 'Alamat Email Anda' maksudnya alamat email pembaca yang menghantar mesej kepada anda.

Rujuk bahagian dalam bulatan berwarna merah dalam gambar di bawah:


Seterusnya, klik butang [Add a Question]. Dalam kotak ini, pembaca blog anda akan menaipkan mesej dan soalan yang hendak disampaikan kepada anda.

 

Setelah itu, anda akan diminta untuk memilih soalan pada borang anda. Untuk tutorial ini, sila pilih [Long Answer]. Rujuk kekotak berwarna merah dalam gambar di bawah:

 

Kemudian anda akan melihat kekotak seperti dalam gambar di bawah ini. Dalam ruang yang disediakan, taip ayat 'Tuliskan soalan atau mesej anda di ruang sebelah'. Kemudian klik butang [SAVE], Rujuk kekotak dan bulatan berwarna merah dalam gambar di bawah:


Rujuk gambar di bawah ini. Beginilah form (borang) CONTACT ME yang telah kita sediakan.


2.Sekarang kita pergi ke langkah seterusnya; iaitu, menetapkan setting pada borang kita. Setelah selesai anda membuat borang tadi, anda akan melihat paparan seperti dalam gambar di bawah ini.

 

Beri perhatian kepada bahagian dalam kekotak berwarna merah. Hanya ada dua setting yang perlu ditetapkan.

PERTAMA: 'Tick' (tandakan) pilihan [Send them back to your website]. Bermaksud, selepas pelawat anda mengisi dan menghantarkan borang CONTACT ME kepada anda, mereka akan dibawa kembali ke blog anda. *** Anda boleh juga redirect pelawat tersebut ke laman web produk atau promosi kempen affiliates anda. Dalam kotan yang disediakan, masukkan alamat laman web yang anda mahu pembaca lihat selepas menghantar borang CONTACT ME kepada anda.

KEDUA: Pada bahagian ini, anda tiada pilihan lain. Satu-satunya pilihan yang ada adalah pilihan asal (default). Ini penting, kerana kepada alamat email yang anda masukkan dalam bahagian inilah, Response-O-Matic akan menghantar mesej daripada pembaca anda kepada anda. 


Seterusnya klik pada butang [Save and Continue to Step 3]. Rujuk gambar di bawah:

 

3.SIAP. Form (borang) CONTACT ME untuk blog anda sudah siap. Copy kod tersebut, paste ke notepad (paste ke notepad untuk mengelakkan masalah nanti- jangan dalam perisian lain). Kemudian, jangan lupa save notepad yang berisi kod tersebut.

Dalam gambar di bawah, bahagian yang ditandakan dengan kekotak berwarna merah adalah kod html form (borang) CONTACT ME untuk blog anda. Simpan kod tersebut baik-baik ya..



Photobucket







Kini, selesai sudah proses yang perlu dibuat di laman web Response-O-Matic. Dalam siri 4 (esok, Insya Allah..) kita akan membuat page CONTACT ME di blog. Jadi, jangan ketinggal untuk langkah seterusnya.

Jika anda sudah tahu cara untuk menambah page di blog anda, maka anda sudah boleh menyediakan kemudahan CONTACT ME di blog anda.

Jika anda ada sebarang masalah atau soalan, jangan segan untuk bertanya kepada saya. Sekian dulu untuk kali ini;-)


1 ulasan: