15/11/2009

Seronok, Gembira dan Terharu (dan lega..)

Seronok, Gembira dan Terharu (dan lega..)




Photobucket



Alhamdulillah, pagi tadi kami di Madrasah Al-Islamiyyah Darul Ulum (MADU), Cawangan Kampung Jepak; telah menjayakan program Khatamal Al-Quran serta Penyampaian Sijil dan Hadiah. Membuat persediaan dan persiapan untuk program ini adalah menyeronokkan. Tambahan pula, sejak Jumaat ramai ibubapa yang sama-sama membantu. Saya memang seronok bergaul dengan ibubapa dan berseronok dengan 'anak-anak' MADU sambil melatih mereka.

Ini adalah hari bahagia bagi kami warga MADU. Susah untuk diterangkan kebahagiaan itu:-) Namun, ini jugalah hari yang mengundang rasa terharu; terharu dengan sumbangan ibubapa pelajar, terharu melihat kegembiraan mereka dan yang agak menyedihkan ialah, ini bermakna saya akan berpisah dengan anak-anak yang sudah mengkhatamkan Al-Quran tadi.



Photobucket



Pagi tadi, kerana saya agak sibuk, maka saya gunakan saja laptop saya untuk merakam video program itu dengan menggunakan Cyberlink YouCam. Tak perlu menyusahkan orang untuk mengambil video dan gambar bagi saya jika saya gunakan kamera. Saya letakkan saja laptop di atas meja berdekatan pentas majlis. Dan ia dengan sendirinya merakam peristiwa pagi tadi:-)

Untuk mendapatkan gambar-gambar dari video yang dirakam saya menggunakan Free Studio untuk extract video-video tersebut kepada gambar JPG. Inilah folder-folder gambar-gambar yang diextract daripada video yang dirakam.



Photobucket




Walaupun boleh dikatakan semua pelajar dan ibubapa ada mengambil gambar masing-masing sama ada menggunakan kamera digital atau telefon bimbit, saya usahakan juga meng'extract' video yang dirakam pagi tadi; kerana saya tahu esok pasti anak-anak akan meminta untuk melihat video dan gambar yang saya ambil.

Semasa menaip ini, saya memang sudah agak mengantuk. Ditambah lagi, hujan turun di luar sana. Sedang menaip baris ini, saya menguap beberapa kali:-) Ingat lepas publish post ini, nak tidur terus.. Tapi, tengah menunggu video yang sedang diupload ke YouTube. Lembab pula YouTube malam ini.. mungkin kerana hujan ia pun mengantuk seperti saya:-)




Photobucket




Bila sudah hampir berpisah dengan anak-anak itu, terasa pula semakin sayang dan belum puas mengajar dan membimbing mereka. Melihat wajah bahagia ibubapa mereka pagi tadi, terasa pula seperti diri ini belum memberikan kepada anak-anak itu seperti yang diharapkan.

Ps; Selepas maghrib tadi, sempat juga saya mengedit penampilan blog ini. Menggunakan warna utama putih, merah dan biru, saya sudah agak lega kerana paparan blog ini sudah hampir memuaskan saya. Tinggal lagi beberapa perkara yang perlu ditambah di bahagian sidebar blog.

Alhamdulillah, syukur atas segalanya...
keseronokan dan kebahagian yang sukar diterangkan..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan